Analys & Rapport

Ingen framgångsrik marknadsföringskampanj på sociala medier är komplett utan en grundlig

analys av hur den faktiskt slog ut. Vi hjälper dig att analysera resultaten av din annonsering.

ANALYS & RAPPORT

Ingen framgångsrik marknadsföringskampanj på sociala medier är komplett utan en grundlig analys av hur den faktiskt slog ut. Vi hjälper dig att analysera resultaten av din annonsering, så att din marknadsföring kan bli ännu mer effektiv i framtiden. Analyserna kan ske på en rad olika sätt beroende på vad som är viktigt att veta just för dig. Man kan, på liknande sätt som man gör en webbplatsanalys, mäta användarnas eller kundernas beteende: klickade de på annonsen, och vad händer i så fall sedan? Det finns också möjlighet att mäta hur många som faktiskt nåtts av marknadsföringen, vilket kan underlätta inför kommande kampanjer. Det går också att enkelt mäta hur många gånger en kund faktiskt stött på annonseringen. Här är naturligtvis inte målet att siffran ska vara så hög som möjligt, men kan i kombination med all annan data ge viktiga ledtrådar om hur annonseringen fallit ut och varför.

Sociala medier – referenser

4

SOCIALA MEDIER - UNIVERSEUM

Universeum är Sveriges nationella vetenskapscenter och en kraftfull arena för utbildning och folkbildning inom naturvetenskap, teknik och hållbar utveckling. Detta vill de självklart få fram med hjälp av till exempel Sociala Medier.  Vi har tagit fram en tydlig strategi till Universeum och arbetar kontinuerligt med kampanjer.

 

5

SOCIALA MEDIER - VÄXJÖ FÄRG & TAPET

Vårt uppdrag omfattar flera roller där vi planerar, koordinerar, genomför och följer upp en mängd olika insatser, i flertalet olika kanaler. Till Sociala Medier har bland annat gjort animerat och rörligt material för att exempelvis lyfta varumärket och kampanjer i butiken.

4

SOCIALA MEDIER - STENS CHARK

Vi har gjort en komplett strategi årsvis för kundens sociala medier. Vi har utformat ca 1 kampanj i månaden då målet varit att öka medvetenheten kring varumärket. Resultatet har genererat en stor ökning när det kommer till både följare på kundens kanaler samt webbplatsbesökare. Vi har också varit på plats hos kunden och fotograferat och filmat.

5

SOCIALA MEDIER - CARLQVIST BIL

Vi har jobbat med kundens sociala medier kontinuerligt under förgående år, både med deras organiska inlägg och större kampanjer med målsättningen att öka medvetenheten kring företaget och öka försäljningen genom att driva kunder till bilhandlaren. Vi har också varit på plats hos kunden och fotograferat för att tillhandahålla bildmaterial till kampanjer i sociala medier

4

SOCIALA MEDIER - ATRACCO

Till Atracco i Växjö har bland annat tagit fram flertalet rörligt material till deras Sociala Medier. Exempelvis varumärkesbyggande material, julklappstips, rekrytering och kampanjer. Vi har även varit på plats hos kund och tagit bilder för att underlätta arbetet med detta material. 

5

SOCIALA MEDIER - KÖRSKOLAN.COM

Kunden hade en tydlig vision om varumärket och tillsammans  har vi gjort en hemsida och kommit igång med synlighet och annonsering i Sociala Medier. Två helt olika plattformar men med en enhetlig kommunikation stärker vi varumärket och skapar igenkänning.

SOCIALA MEDIER

Sociala medier har också den stora fördelen att den låter kunderna kommunicera med dig, även i samband med annonser och marknadsföring. Här kan vi sammanställa alla typer av interaktioner som skett från dina kunder, vare sig det handlar om delningar av inlägg, klick eller kommentarer. Om man i sin marknadsföring har som mål att öka antalet besökare på en webbplats eller i en webbshop är det också värdefullt att kunna mäta varifrån besökarna på webbplatsen kommer. Om många av dem har kommit från en annons i sociala medier så är även det ett mått på hur framgångsrik marknadsföringen varit. Det räcker dock inte att locka besökare, du behöver också kunna behålla dem på din webbplats för att besökaren ska kunna förvandlas till en kund. Även detta kan analyseras för att förbättra resultaten och få användarna att stanna kvar längre och förhoppningsvis också genomföra någon form av köp.

MATILDA TIPSAR

– Produktionsansvarig och Social Media Manager på Advisory

Vi frågar vår kollega Matilda – Kan du tipsa om några hjälpmedel som kan underlätta arbetet i sociala medier?

”Absolut, jag vill tipsa er om några verktyg/appar som är enkla att hantera och helt gratis att använda:

Facebook Creator Studio – för schemaläggning och planering av inlägg/kampanjer.

Appen Mojo – för att skapa inspirerande material till instastories.

Appen Phonto – för att kunna lägga till grafiska element på bilder.

Appen Photoshop Express – för professionell redigering av dina bilder.”

Tycker ni ändå att sociala medier är svårt att handskas med? Kontakta oss direkt så sätter vi upp en plan för hur vi kan hjälpa er på bästa möjliga sätt!