Strategier för sociala medier

Att ha en strategi för sina insatser i sociala medier är avgörande för framgång. Med en strategi vet du vilka parametrar du ska titta på för att mäta resultat och vad som behöver justeras för att du ska lyckas bättre och nå dina mål. Centralt i en sociala medier-strategi är att definiera vilka målgrupper du vänder dig till. Först när du har formulerat det kan du ta reda på vilka kanaler du ska välja för att nå dina kunder. När du har bestämt vilka kanaler som ska prioriteras är nästa steg att fundera över syftet med närvaron på sociala medier. 

Vad kan tillföras till en plats som redan är full av innehåll? Hur ska innehållet sticka ut och nå fram på bästa sätt? Är det text, bild eller video som passar din målgrupp bäst? Vilket värde kan skapas kring produkten eller tjänsten? Hur ska aktiviteten i sociala medier mätas? Hur kan du koppla aktiviteten till konvertering och göra följarna till kunder? Det här är frågor som bör besvaras i en strategi för sociala medier.

Referenser

Våra uppdrag är väldigt varierande och sträcker sig från små enskilda bolag till stora koncerner. Ta en titt på några exempel där vi hjälpt kunder att utveckla sina varumärken eller sin kommunikation.

4

SOCIALA MEDIER - UNIVERSEUM

Universeum i Göteborg är ett av Nordens största vetenskapscenter, där besökare i alla åldrar kan utforska natur, teknik och rymden genom spännande och interaktiva utställningar. Sedan 2018 har Advisory AB samarbetat med Universeum för att utveckla digitala strategier på Meta, Google, TikTok och LinkedIn. Att jobba enligt den digitala kundresan har varit avgörande för att maximera resultaten.

5

SOCIALA MEDIER - AHLBERG BIL

Ahlberg Bil är en ledande bilåterförsäljare som erbjuder ett brett utbud av nya och begagnade bilar, tillsammans med högkvalitativ service och expertis. För att stärka sin digitala närvaro och nå ut till en bredare publik, har Ahlberg Bil samarbetat med oss, för att utveckla och implementera digitala strategier på Meta och LinkedIn. 

4

SOCIALA MEDIER - Jämtgärsgård

Jämtgärsgård är en framstående tillverkare av traditionella gärdsgårdar och staket, med en passion för hantverk och hållbarhet. Målsättningen har varit att driva trafik till hemsidan, öka varumärkeskännedom och generera leads i form av offertförfrågningar. Genom ett strategiskt fokus på dessa områden har Jämtgärsgård sett en markant ökning i sin digitala synlighet. 

5

SOCIALA MEDIER - PS ENERGI

PS Energi vill synas på sociala medier men vill samtidigt lägga sitt krut och engagemang på det dom är bäst på - sin verksamhet. Dom anlitade Advisory för att ta sina sociala kanaler till nästa nivå med ett kontinuerligt flöde och ett varierat och informativt innehåll som skapar mervärde för deras följare.Utöver det organiska så arbetar vi även med betalda kampanjer på Meta, för att hjälpa kunden att sprida varumärkesmedvetenhet samt hitta nya potentiella kunder till PS Energi.

EXPERIMENTERA OCH REVIDERA FÖR ATT NÅ FRAMGÅNG

En tjusning med sociala medier är att de är just sociala. De bygger på att du skapar innehåll som bjuder in till interaktion så att mottagarna vill vara sociala och interagera med varumärket – snarare än att vara en envägskommunikation. I en sociala medier-strategi kan det även ingå avsnitt om betalt innehåll. Du bör ha mätbara mål för annonsering på sociala medier för att kunna bedöma utfallet av dina kampanjer. 

Experimentera och revidera så kommer du att bli framgångsrik. Via marknadsföring i sociala medier når du ut direkt i människors flöden när de spenderar tid i sina digitala kanaler. En strategi gör att din kommunikation blir enhetlig och du vet hur ofta, med vem och med vilken ton du ska kommunicera. Vi på Advisory hjälper dig att ta fram en strategi som ger resultat.

MATILDA TIPSAR

- Head of Social Media på Advisory

Vi frågar vår kollega Matilda - Kan du tipsa om några hjälpmedel som kan underlätta arbetet i sociala medier?

”Absolut, jag vill tipsa er om några verktyg/appar som är enkla att hantera och helt gratis att använda:

Facebook Creator Studio – för schemaläggning och planering av inlägg/kampanjer.

Appen Mojo – för att skapa inspirerande material till instastories.

Appen Phonto – för att kunna lägga till grafiska element på bilder.

Appen Photoshop Express – för professionell redigering av dina bilder."

Tycker ni ändå att sociala medier är svårt att handskas med? Kontakta oss direkt så sätter vi upp en plan för hur vi kan hjälpa er på bästa möjliga sätt! 

Kontakta oss!