Sökmotormarknadsföring

SEM står för Search Engine Marketing och kan på svenska benämnas som sökmotormarknadsföring. SEM ramar in arbetet med betald annonsering på sökmotorer. Det kan utgöras av Google Ads för den som vill synas på Google eller motsvarande för andra sökmotorer som Bing och Yahoo. Idag är Google den absolut mest populära sökmotorn så det är där det är vanligast att placera sina annonser. Det som skiljer SEO och SEM åt är att SEO inriktar sig på det organiska sökresultatet medan SEM handlar om att synas på en annonsplats. En fördel jämfört med SEO är att du kan komma igång med arbetet på en gång. 

SEO handlar om att bygga upp en hemsida med bra innehåll och teknik, medan annonseringen går betydligt snabbare så länge du har en budget som du är redo att spendera. Både SEO och SEM är effektiva metoder eftersom de som söker information uppenbarligen är intresserade av just din produkt. I längden brukar en kombination av SEO och SEM vara mest lönsamt. 

Referenser

Våra uppdrag är väldigt varierande och sträcker sig från små enskilda bolag till stora koncerner. Ta en titt på några exempel där vi hjälpt kunder att utveckla sina varumärken eller sin kommunikation.

4

GOOGLE - KRONFÖNSTER

En av Sveriges ledande fönstertillverkare är baserad i Växjö och vi är stolta att få ha dem som kund. Genom ett stort digitalt fokus, kreativa kampanjer och kontinuerlig uppföljning kring våra gemensamt satta mål utvecklar vi ständigt vårt samarbete! Tillsammans har vi startat om verksamheten och det är fantastiskt att se den fart man redan fått upp! 

 

5

GOOGLE - SKROTFRAG

Till Skrotfrag har vi gjort bland annat en ny grafisk profil, annonser och en ny hemsida, men vi har också gjort en analys av texter, sökord och tagit fram sökmotoroptimerade texter.

KVALITATIVA LANDNINGSSIDOR

Vi hjälper dig att skapa unika annonser som lockar till klick och att följa upp de olika kampanjerna och annonserna över tid så att ditt arbete med SEM blir kostnadseffektivt. I regel anger man ett maxbelopp för respektive kampanj eller sökord för att undvika att kostnaden drar iväg. Kostnaden påverkas av hur hög konkurrensen är på ditt valda sökord eller sökterm. Det är bra att känna till att du bara betalar när någon faktiskt klickar på din annons. 

Det finns en risk att annonserna inte genererar intäkter ifall besökarna inte möts upp med ett bra erbjudande efter att de har klickat på annonsen i sökresultatet. Därför är det viktigt att skapa kvalitativa landningssidor kopplade till dina annonser som presenterar relevant innehåll. Hör gärna av dig till oss så berättar vi mer om vi hur vi kan hjälpa dig med SEM.

LINUS TIPSAR

- Medierådgivare på Advisory

Vi frågar vår kollega Linus  - Hur ser du på marknadsföringen inför 2024?

Det är speciella tider vi lever i och det lär fortsätta ett tag till. Då tror vi att man måste våga hitta lite nya vägar och infallsvinklar.

Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke och satsar man lite i dessa tider kommer man ut starkare på andra sidan av denna pandemi.

Vi håller oss uppdaterade och ser till att möta våra kunders högt ställda krav för att nå de gemensamt uppsatta målen - viktigare nu är någonsin.

Vill ni veta mer om hur våra medierådgivare kan hjälpa er?
Kontakta mig på 072-552 42 92 eller linus@advisoryab.se