Visuellt igenkännande

En logotyp ingår i ett företags grafiska profil och ska fungera tillsammans med dess färger, typsnitt och grafiska innehåll för att representera företaget och fungera som dess ansikte utåt. Logotyper används av företag men även av föreningar och organisationer, alltså icke-kommersiella aktörer. Logotypen innehåller ofta företagets namn eller en grafisk symbol eller bild, men det kan också vara en kombination av dessa alternativ. 

Syftet med logotypen är att skapa en visuell igenkänning så att målgruppen känner igen logotypen direkt och associerar den till företaget. En logotyp innehåller ofta ett ord eller en text i ett speciellt utvalt typsnitt i kombination med en bild eller en symbol.

Referenser

Våra uppdrag är väldigt varierande och sträcker sig från små enskilda bolag till stora koncerner. Ta en titt på några exempel där vi hjälpt kunder att utveckla sina varumärken eller sin kommunikation.

4

GRAFISK PROFIL - KRONFÖNSTER

Kronfönster var i behov av en uppdatering av deras befintliga grafiska profil. Vi gjorde en genomgång av färger, element, typsnitt och skapade nya handritade symboler. Detta resulterade i en modernisering av den grafiska identiteten och en tydlighet i kommunikationen.

 

5

VISITKORT - A.N SKINCLINIC

A.N SkinClinic behövde bland annat nya visitkort, som framhäver klinikens visuella identitet, seriositet och kunskap. Detta gjordes genom att använda en kombination av typsnitt, färger och element som återspeglar klinikens interiör.

4

GRAFISK PROFIL - CITYFISKE

Cityfiske ville ha hjälp med att förnya deras grafiska profil men ändå behålla tidigare inarbetad igenkänning av varumärket. Grundfärger behölls men vi tog fram matchande komplementfärger. Typsnitt och logotyp uppdaterades till ett mer modernt utseende. Men för att behålla ytterligare igenkännsing behölls den tidigare ovala formen som inramning.

5

GRAFISK PROFIL - VÄXJÖ FÄRG & TAPET

Vi hjälpte Växjö Färg & Tapet att ta fram en helt ny grafisk profil. Med bland annat färger, färgkombinationer, typsnitt och grafiska element som tillsammans underlättar för kunden att kommunicera fram budskap på ett enkelt och tydligt sätt.

FÖRETAGETS VISUELLA UTTRYCK

Att skapa en bra och hållbar logotyp är viktigt för företagets visuella uttryck och kommunikation. En logotyp ska gärna säga något om eller symbolisera företagets verksamhet. Den ska vara tydlig, enkel och unik men den ska även väcka nyfikenhet och sticka ut. Det är också bra om logotypen är tidlös, att den stämmer överens med företagets värderingar och att den skiljer sig från konkurrerande företags logotyper. Målet är att målgruppen ska känna igen logotypen direkt och associera den till företaget.

En bra logotyp fungerar i många olika sammanhang: på små visitkort, annonser, broschyrer, banderoller, t-shirts och digitala skärmar, och både i färg och i svartvitt. Här på Advisory har vi tillsammans en gedigen erfarenhet av att hjälpa företag med grafiska profiler och logotyper. Välkommen att kontakta oss för mer information!

MELANY TIPSAR

- Art Director på Advisory

- Har du några tips och råd hur man ska tänka kring sitt varumärke?

”Absolut, det har jag! Ta hand om ert varumärke, det är inte bara ett ord och en logga. Det kommer att löna sig i längden och ni kommer att bli starkare och mer framgångsrika. Här kommer några tips:

Strategi: Hur vill ni uppfattas av andra? Lekfull, klassisk, erfaren, professionell? Hitta vad ni står för och vilka ni är innerst inne.

Mål: Se till att alla i företaget är involverade i varumärket och att alla strävar mot samma håll.

Tydlighet: Håll det enkelt och var tydlig med vad ert företag gör och vad det står för.

Kommunikation: Ni behöver synas och höras många gånger och på olika ställen. Det tar tid att få förtroende och bygga varumärke.

Så mitt bästa råd är - se över er grafiska identitet och samla ihop gänget och ta reda på vilka ni är!”

Kontakta oss!