Analys & Rapport

Ingen framgångsrik marknadsföringskampanj på sociala medier är komplett utan en grundlig analys av hur den faktiskt slog ut. Vi hjälper dig att analysera resultaten av din annonsering, så att din marknadsföring kan bli ännu mer effektiv i framtiden. Analyserna kan ske på en rad olika sätt beroende på vad som är viktigt att veta just för dig. Man kan, på liknande sätt som man gör en webbplatsanalys, mäta användarnas eller kundernas beteende: klickade de på annonsen, och vad händer i så fall sedan? 

Det finns också möjlighet att mäta hur många som faktiskt nåtts av marknadsföringen, vilket kan underlätta inför kommande kampanjer. Det går också att enkelt mäta hur många gånger en kund faktiskt stött på annonseringen. Här är naturligtvis inte målet att siffran ska vara så hög som möjligt, men kan i kombination med all annan data ge viktiga ledtrådar om hur annonseringen fallit ut och varför.

Referenser

Våra uppdrag är väldigt varierande och sträcker sig från små enskilda bolag till stora koncerner. Ta en titt på några exempel där vi hjälpt kunder att utveckla sina varumärken eller sin kommunikation.

4

SOCIALA MEDIER - UNIVERSEUM

Universeum i Göteborg är ett av Nordens största vetenskapscenter, där besökare i alla åldrar kan utforska natur, teknik och rymden genom spännande och interaktiva utställningar. Sedan 2018 har Advisory AB samarbetat med Universeum för att utveckla digitala strategier på Meta, Google, TikTok och LinkedIn. Att jobba enligt den digitala kundresan har varit avgörande för att maximera resultaten.

5

SOCIALA MEDIER - AHLBERG BIL

Ahlberg Bil är en ledande bilåterförsäljare som erbjuder ett brett utbud av nya och begagnade bilar, tillsammans med högkvalitativ service och expertis. För att stärka sin digitala närvaro och nå ut till en bredare publik, har Ahlberg Bil samarbetat med oss, för att utveckla och implementera digitala strategier på Meta och LinkedIn. 

4

SOCIALA MEDIER - Jämtgärsgård

Jämtgärsgård är en framstående tillverkare av traditionella gärdsgårdar och staket, med en passion för hantverk och hållbarhet. Målsättningen har varit att driva trafik till hemsidan, öka varumärkeskännedom och generera leads i form av offertförfrågningar. Genom ett strategiskt fokus på dessa områden har Jämtgärsgård sett en markant ökning i sin digitala synlighet. 

5

SOCIALA MEDIER - PS ENERGI

PS Energi vill synas på sociala medier men vill samtidigt lägga sitt krut och engagemang på det dom är bäst på - sin verksamhet. Dom anlitade Advisory för att ta sina sociala kanaler till nästa nivå med ett kontinuerligt flöde och ett varierat och informativt innehåll som skapar mervärde för deras följare.Utöver det organiska så arbetar vi även med betalda kampanjer på Meta, för att hjälpa kunden att sprida varumärkesmedvetenhet samt hitta nya potentiella kunder till PS Energi.

SOCIALA MEDIER

Sociala medier har också den stora fördelen att den låter kunderna kommunicera med dig, även i samband med annonser och marknadsföring. Här kan vi sammanställa alla typer av interaktioner som skett från dina kunder, vare sig det handlar om delningar av inlägg, klick eller kommentarer. Om man i sin marknadsföring har som mål att öka antalet besökare på en webbplats eller i en webbshop är det också värdefullt att kunna mäta varifrån besökarna på webbplatsen kommer. 

Om många av dem har kommit från en annons i sociala medier så är även det ett mått på hur framgångsrik marknadsföringen varit. Det räcker dock inte att locka besökare, du behöver också kunna behålla dem på din webbplats för att besökaren ska kunna förvandlas till en kund. Även detta kan analyseras för att förbättra resultaten och få användarna att stanna kvar längre och förhoppningsvis också genomföra någon form av köp.

SÄG HEJ TILL ELIN

- Social Media Manager på Advisory

Vem är du Elin?
– Jag är 31 år gammal, bor i Växjö tillsammans med min sambo och våra 2 barn. På fritiden tycker jag om att umgås med familj och vänner, tränar gärna och spelar padel när tid och utrymme finns. Att resa, äventyra och upptäcka världen är också något som ligger mig varmt om hjärtat.

Vad har du för roll på Advisory?
– Jag arbetar som social media manager och jag hjälper våra kunder med både organiska inlägg och betalda kampanjer på sociala medier. Det roligaste med mitt jobb är att jag får jobba med det jag brinner för och att den ena dagen inte är den andra lik - vilket gör att man utvecklas väldigt mycket!

Tips på hur du lyckas med dina sociala medier:
- Anpassa ditt innehåll och posta värdefulla inlägg, lär känna dina följare och ha i åtanke när du postar dina inlägg på vilken din målgrupp är och vem du ”pratar” med.- Våga vara personlig och visa vem eller vilka det är som finns bakom kontot! Det är A och O när det kommer till att bygga ett förtroende hos dina följare.- Var aktiv och bli algoritmens bästa kompis! Med regelbundna uppdateringar stärker du upp ditt konto/varumärke och algoritmen kommer belöna dig med ökad synlighet.

Vill ni ha hjälp med era sociala medier? Kontakta oss