Hur arbetar Advisory med SEO?
Något som verkligen särskiljer Advisory mot andra aktörer är att vi jobbar med helheten kring SEO och kan erbjuda allt från utveckla befintliga sidor till att sköta hosting via våra egna serverar för bästa prestanda. Vi har också all personal inhouse vilket säkerställer absolut högsta kvalité på allt vi levererar. Många köper idag in både texter, länkar, teknik & kompetens. Advisory har ett eget team bestående av specialister inom varje område för att skapa de bästa förutsättningarna för er som kund. Innan vi börjar fylla er webbplats med nytt innehåll för att försöka ranka på vissa sökord eller söktermer börjar vi alltid med att analysera er webbplats, era tjänster och produkter, konkurrensen inom er bransch, sökvolymer och tillsammans med er komma fram till vad det är vi vill uppnå.
Vi lägger stor vikt vid att göra en fördjupad analys inför arbetet för att därigenom bekräfta våra möjligheter kring arbetet. För Advisory är våra SEO-relationer byggda för kundnöjdhet på lång sikt. Därför avstår vi hellre uppdrag än levererar något som inte kommer bli en bra lösning för er som kund. Nedan följer mer information om arbetsprocesserna kring sökmotoroptimeringen.
VAD ÄR SEO?
SEO står för begreppet Search Engine Optimization och är ett begrepp som direkt översatt till Svenska blir Sökmotoroptimering.
Sökmotoroptimering handlar om att driva in rätt användare till din hemsida via sökningar på Google. Varje dag optimerar vi på Advisory tusentals sökord åt våra kunder och har mängder av fina referenser att visa upp.
Få en kostnadsfri SEO offert ring eller mejla Marcus vid hjälp med sökmotoroptimering
070 – 995 63 86
marcus@advisoryab.se
SÅHÄR GÅR DET TILL:
ON SITE
Med On site menar vi allt som berör det tekniska, allt som påverkar hela webbplatsen oberoende av om ert innehåll är bra eller inte. Det kan handla om att bilderna ni visar på de olika sidorna inte är optimerade. De är så stora att det tar lång tid för besökaren att ladda er hemsida vilket påverkar webbplatsen negativt. Ni kanske inte har någon caching aktiverat, så att allt innehåll måste hämtas på nytt från servern varje gång någon går in på sidan istället för att det sparas i ett snabbare minne som därmed gör det snabbare att ladda sidan. Det händer att olika skript och stilmallar som laddas på sidorna bildar flaskhalsar som också påverkar hastigheten, dessa försöker vi åtgärda. Allt som har en mer teknisk karaktär och påverkar hela webbplatsen går under det vi kallar för ”On site”.
ON PAGE
Det är i detta skede vi försöker identifiera vilka sökord och söktermer era besökare använder för att komma till er webbplats. Om vi inte vet vad era besökare söker eller letar efter är det så klart svårt att ge svar på dessa frågor. Genom att kolla på ert befintliga innehåll och analysera eventuell tillgänglig data kan vi ändå bilda oss en ganska bra uppfattning om vilken typ av frågor och funderingar era besökare kan tänkas ha och om dessa motsvarar det innehåll, produkter och tjänster ni erbjuder era besökare.
När vi optimerar texterna och innehållet på de olika sidorna jobbar vi med det vi kallar för ”On page”. Förutom att texterna på sidorna skall vara tydliga och faktiskt innehålla den information era besökare letar efter tycker vi att de skall vara korrekt uppmärkta. Vi har egna ”Content writers” som jobbar heltid med att skriva informativa och kvalitativa texter och därmed har vi en ganska bred erfarenhet av att skriva bra textinnehåll och strukturera det korrekt med passande rubriker och underrubriker. När besökaren kommer till en av era sidor finns det en förväntan om att hitta relevant information på den aktuella sidan, alltså svar på det besökaren sökte efter innan han eller hon kom till just er sida. Om ert innehåll inte ger svar eller hjälper besökaren med det han eller hon sökte efter är risken överhängande att besökaren lämnar sidan och besöker en konkurrent till er istället.
Vi hjälper även till att organisera och strukturera era olika undersidor så att de ligger på rätt ställen, innehåller rätt och relevant text samt att man faktiskt kan navigera till dem när man kommer till er webbplats. Era besökare skall inte behöva testa sig fram och klicka på länk efter länk för att komma till rätt sida utan det skall vara lätt att hitta till respektive sida med tydliga ankartexter i menyer och andra länkar. Det tar bara några sekunder för besökaren att bestämma sig för om er hemsida har det som efterfrågats eller inte och hittas inte det man letar efter går man vidare till en annan sida med en tydligare struktur, navigering och innehåll.
OFF PAGE
Slutligen arbetar vi med något vi kallar för ”Off page” vilket är en form av extern optimering. Vanligtvis handlar det om att vi utformar en länkstrategi som är anpassad för just er webbplats. Vi vet att externa länkar som leder in till ert företags hemsida är väldigt viktiga och vi vet att det bidrar till en bättre ranking att ha bra och kvalitativa inlänkar. Vi är väldigt måna om att inte ta till några ”knep” för att framställa er webbplats som bättre än vad den egentligen är bara för att ta kortsiktiga placeringar. Vi följer Googles riktlinjer och försöker skapa ett mervärde för er som kund och era besökare. Vi köper aldrig länkkraft eller idkar länkbyten bara för att skaffa fler inlänkar. Vi vill att de länkar som leder till er webbplats faktiskt är relevanta också. Målet är att göra ert innehåll så pass bra och intressant att era besökare vill länka till det på ett naturligt och organiskt sätt.
Vi tycker så klart det är viktigt att de länkar ni får är geografiskt relevanta också, vi ser hellre att vi får en riktigt bra länk från en svensk webbplats som har en tydligt koppling till era tjänster och produkter än tusen irrelevanta länkar från utländska webbplatser vi på förhand vet inte har någon som helst koppling till er verksamhet eller hemsida. Målet är inte att ni skall ha så många länkar som möjligt till er webbplats utan att de ni har är bra, relevanta och faktiskt genererar trafik till er webbplats från besökare som är intresserade av det ni som företag erbjuder.
SAmmanfattning
SAMMANFATTNING AV ARBETSPROCESSEN NÄR VI SÖKMOTOROPTIMERAR:
On site – teknisk optimering av sådant som kan påverka hela webbplatsen som t.ex komprimering och optimering av bilder, aktivera caching, optimera kod och annat som kan påverka hela hemsidan negativt.
On page – optimering av era olika sidors innehåll så att de är relevanta och informativa för era besökare och att det är lätt att navigera på webbplatsen.
Off page – Målet är att ert innehåll ska vara så pass intressant och bra att andra vill länka till det eller tipsa om det.
”Jag fattar inte hur jag kan sälja så här bra, trots att jag inte har annonserat!”
Så lyder en kunds kommentar efter knappt ett års samarbete med SEO. Att öka försäljningen är dock inte alltid det primära målet, men oberoende vad man sysslar med är alla överens om att de som letar efter information enkelt och snabbt ska kunna finna det de söker. Sökmotorernas utveckling sker i en otroligt snabb takt.
Redan 2008 använde så många människor sökmotorer att Google sade sig kunna förutspå när influensan skulle drabba olika regioner i världen, baserat på sökningar från personer i en viss region. Idag uppger över 80% att de undersöker produkter/tjänster inför ett beslut, och frågan är om du vill vara ett av företagen som kommunicerar med den som söker? Oavsett om du vill sälja eller bara synas så hjälper vi dig på vägen!
FAQ
Vad menas med Googla?
De främst använda sökmotorerna i Sverige idag är Google, Bing & Yahoo, där Google står för den absoluta lejonparten av trafiken.
Idag finns det nog ingen som inte använder sökmotorer i sin vardag och redan 2003 valde SAOL att lägga till begreppet ”Googla”.
Nästintill oavsett vilket företag eller bransch vi arbetar med är Google utan tvekan den trafikkälla som tillför mest trafik till webbplatsen.
Det man också ska ha i åtanke är att det inte är bara ”trafik” utan det är också högst relevant trafik eftersom användaren själv har hittat till webbplatsen genom att det dem sökt efter är just den tjänsten/produkten.
Att bara klättra enstaka placeringar i träfflistan kan ha extremt stor påverkan och vi har idag case där endast 3 platser gjort skillnad i miljonklassen på företagets omsättning under året.
Många fokuserar gärna på att leda mycket trafik till sin webbplats men funderar inte alltid på hur vi sen tar hand om besökaren.
Med Advisory som partner får du en helhetsleverantör som också gärna hjälper till med konverteringsoptimeringen.
Kräver sökmotoroptimering bra innehåll på webben?
Vårt mål är att ert företags webbplats skall vara så relevant som möjligt för era besökare. Därför ser vi inte att lösningen är en massa text utan stort fokus läggs vid vilka det är vi optimerar mot, snarare än att vi optimerar för sökmotorernas skull.
Det finns många knep man kan ta till för att på kort sikt klättra några placeringar i träfflistorna, vi vill dock inte ta till några knep utan vi vill hjälpa er att göra er webbplats så bra att den bara kan bli, för era besökare och kunders skull. Tycker besökarna att er hemsida är bra och att de hittar det de letar efter tror vi att placeringarna i träfflistorna speglar detta på ett bra sätt.
Vi försöker alltså aldrig att ”lura” sökmotorerna för att ni skall ranka bättre, anledningen till att ni rankar bättre ska vara för att ni har en bra hemsida med ett relevant innehåll för besökaren
Vad är on-page off-page?
När man talar om on page eller off page talar man om två olika sätt att arbeta med sökmotoroptimering/SEO. Båda metoderna är viktiga för att din hemsida ska rankas så högt upp som möjligt i Googles och andra sökmotorers organiska sökresultat.
Den faktiska webbplatsen, dess tekniska funktion men framförallt dess innehåll kommer alltid vara viktigast. Så även om On Page är den mest väsentliga delen är det genom att använda en kombination av dessa två delar som når vi bäst resultat.
Målet med sökmotoroptimering är att din hemsida ska generera fler nya besökare till er webbplats. När man arbetar med on page fokuserar man på metoder för att stärka positionen för den egenägda hemsidan. Här tror många att arbetet med i sin helhet går ut på att säkerställa att sidan rent innehållsmässigt har ”rätt ord” och att märka upp innehållet med taggar och att skapa interna länkar som gör det enklare för besökaren att navigera. Men i väldigt stor utsträckning handlar det också om en teknisk optimering för att säkerställa att sidan tekniskt fungerar som den ska, laddar snabbt, läser in script och filer korrekt och i de flesta fallen behöver vi lägga stor vid vid den tekniska delen där även koden ses över.
De ord som syns direkt i sökresultatet spelar också stor roll, vilka brukar kallas för metatitel och metabeskrivning. Dessa ska både locka till klick och matcha innehållet på din hemsida. Arbetet inleds i regel med en ordentlig analys för att identifiera vilka sökord och söktermer som är relevanta för den aktuella sidan. Utöver att optimera innehållet tittar man i on page-arbetet även på navigeringen och webbstrukturen – alltså hur webbplatsen är uppbyggd.
Målet är att det ska vara logiskt och enkelt att hitta information på webbplatsen. Off page handlar istället om att fokusera på hur trafiken ska drivas till hemsidan och hur tillgänglig den är från andra webbplatser. Med många länkar in till din hemsida bedöms den vara relevant och värderas högre av sökmotorer som Google. Kvaliteten på de sidor som länkar till din sida är också av betydelse. Det är bra om de befinner sig inom samma område som du är verksam inom eller om länkarna kommer från myndighets- eller nyhetssidor med gott renommé. En viktig detalj är att ankartexten som används för länken ska vara relevant i din sidas innehåll. I arbetet är det vanligt att utgå från en länkstrategi. Hör av dig så berättar vi gärna mer om arbetet med on page/off page.
Vad är en webbplatsanalys?
Får ni få besökare till ert företags webbplats eller lämnar besökarna hemsidan utan att göra någon form av ”action”?
Vet ni redan om att er webbsida är slö och laddar långsamt men inte vet vad det beror på. Vill ni kanske börja optimera er hemsida själva men inte vet vart ni skall börja eller vad som behöver åtgärdas?
Oavsett om ni vill att vi skall hjälpa er att optimera er webbplats eller om ni vill göra det själva har vi en fantastiskt uppskattad tjänst som vi kallar för webbplatsanalys. Vi erbjuder en fullständig och mycket omfattande webbplatsanalys där vi grundligt analyserar er hemsida och tar fram förslag på åtgärder som leder till förbättringar av användarupplevelsen och troligtvis därmed även till bättre placeringar i sökmotorerna.
Vi undersöker och analyserar allt från tekniska aspekter till struktur, navigering och innehåll.Vi analyserar också er befintliga länkprofil och ger förslag på förbättringar.
Slutligen ger även förslag på olika sökord eller söktermer som är relevanta för er hemsida och er målgrupp.
Oavsett om det är vi eller ni själva som slutligen utför åtgärderna är det ett gediget dokument att luta sig mot och kommer göra just er hemsida ännu bättre.
Hur följs result upp?
Det finns idag många verktyg att använda sig av för att få statistik angående era besökare.
Hur många som kommer till er webbplats, hur länge de stannar, vilka sidor de läser, vilka sökord som lett dem till er hemsida och mycket mer.
Det kan dock vara ganska överväldigande att tyda all data som finns tillgänglig och det är svårt att veta vilka placeringar man har i sökmotorernas träfflistor.
Har man gjort större förändringar på en sida är det inte helt orimligt att ens placeringar för den förändras. Vi kan hjälpa er att hålla koll på er ranking och placeringar genom att skicka en rapport för just er hemsida på en regelbunden basis så att ni ser hur ni ligger till och hur datan förändras i den takt vi arbetar med SEO åt er.
Vårt mål är att ge er webbplats de bästa förutsättningarna för ett bra resultat och med vår rapportering kan ni själva följa upp det kontinuerligt.
Varför satsa på seo?
I Sverige är idag investeringarna kring sökmotoroptimering (SEO) fortfarande en förhållandevis liten del av ett företags totala budget. I snitt lägger ett offensivt företag idag ca 20% av sin årsbudget på SEO. I USA passerade denna siffran över 50% i snitt under 2015 när de amerikanska byråerna fick lägga budgeten. Att därför påbörja sitt arbete kring sökmotoroptimering kommer vara av högsta värde eftersom allt tyder på att vi även i Sverige går denna utveckling till mötes. Om ni själva tänker efter, känner ni någon som inte använder Google eller sökmotorer? Att det är lika självklart att man använder Google när man söker borde det vara att nyttja SEO i sin vardag.
För att er hemsida skall vara så relevant som möjligt och därmed kunna få bättre placeringar i träfflistorna säkerställer vi först att er hemsida är korrekt uppbyggd rent tekniskt. Vi undersöker även hur webbplatsen är uppbyggd rent strukturellt så att menyer och länkar leder till ett bra innehåll som motsvarar era besökares förväntningar. Vi undersöker också er länkprofil så att ni inte har länkar som kan anses vara dåliga för webbplatsen och därmed vara en belastning för er. Slutligen försöker vi också göra användarupplevelsen på er hemsida så friktionsfri som möjligt. När miljön för besökaren känns rätt, då kommer också konverteringarna och affärerna.
Referenser!
Våra uppdrag är väldigt varierande och sträcker sig från små enskilda bolag till stora koncerner. Ta en titt på några exempel där vi hjälpt kunder att utveckla sina varumärken eller sin kommunikation.
SEO - AHLBERG BIL
Ahlberg bil är en auktoriserad Volvoåterförsäljare med fullserviceanläggningar i Karlshamn, Karlskrona, Ljungby, Olofström och Sölvesborg. Tillsammans med SEM och Sociala Medier har vi skapat en medieplan baserat på kundens målsättning. På så sätt bidrar SEO till de övergripande målen och kundens affär.
SEO - BATTERI24
Batteri 24 är en återförsäljare av batterier med nära samarbeten med välkända tillverkare. Advisory arbetar i symbios med Batteri 24 över flera kanaler för att stärka deras position på marknaden. Genom en stark ökning i organisk synlighet och tätt samarbete med SEM, SoMe och grafiskt har vi lyckats driva mer trafik och öka köpen i e-handlen.
SEO - CTC
CTC är en av Europas ledande tillverkare av värmepumpar. Synkat tillsammans med Sociala Medier och SEM arbetar SEO med hela kundresan där vi bidrar till att bygga vidare på varumärkeskännedomen samt öka den organiska synligheten i sökresultatet och på så sätt bidra till kundens målsättning och affär.
SEO - KVARTERET GIRAFFEN
Kvarteret Giraffen är ett köpcentrum i Kalmar vars fokus ligger på att vara en mötesplats för att shoppa, äta, fika, umgås och liva upp vardagen lite extra. Genom ett SEO-arbete gör vi webbplatsen tillgänglig för lokala sökningar och att både de som bor här eller kommer på besök ska upptäcka kvarteret Giraffen som en destination.
SEO - TORD NILSSON ÅKERI
Tord Nilsson Åkeri utför små och stora transportuppdrag från södra till mellersta Sverige och är specialister på transporter inom jordbruket. Fokuset för SEO är att öka synligheten efter att den nya webbplatsen lanserades samt att bidra till kundens målsättning och affär. Genom att optimera deras digitala närvaro säkerställer vi att de når ut till rätt målgrupp och stärker sin position på marknaden.
SEO - MICROPOWER
Micropower Group är ett globalt företag som utvecklar och tillverkar avancerade litiumjonbatterier och batteriladdare för industriella tillämpningar. Advisorys effektiva SEO-strategi har ökat den organiska trafiken till deras webbplats på den amerikanska marknaden. Denna ökning har stärkt Micropowers lokala marknadsposition och förstärkt deras internationella varumärke.
MÖT MARCUS
- Medierådgivare på Advisory i Göteborg
Vem är du Marcus? - Jag är 42 år och bor i ett hus utanför Göteborg med min sambo och två fotbollstokiga pojkar. Jag föredrar att starta morgonen med ett gympass och fritiden drar jag gärna iväg på en golfrunda eller fisketur.
Vad har du för roll på Advisory? - Delägare och medierådgivare, med huvudfokus på västkusten.
3 snabba:
Favoritresmål? - Sicilien eller NYC.
Favoritmat? - Finns det något som toppar en riktigt krämig pasta med ett fylligt glas rött? Favoritfilm? - Sagan om ringen, Gladiator och Pulp fiction.
070 – 995 63 86
marcus@advisoryab.se
Göteborg