Sociala Medier-Strategi

Att ha en strategi för sina insatser i sociala medier är avgörande för framgång. En strategi gör att din

kommunikation blir enhetlig. Vi på Advisory hjälper dig att ta fram en strategi som ger resultat..

SOCIALA MEDIER-STRATEGI

Att ha en strategi för sina insatser i sociala medier är avgörande för framgång. Med en strategi vet du vilka parametrar du ska titta på för att mäta resultat och vad som behöver justeras för att du ska lyckas bättre och nå dina mål. Centralt i en sociala medier-strategi är att definiera vilka målgrupper du vänder dig till. Först när du har formulerat det kan du ta reda på vilka kanaler du ska välja för att nå dina kunder. När du har bestämt vilka kanaler som ska prioriteras är nästa steg att fundera över syftet med närvaron på sociala medier. Vad kan tillföras till en plats som redan är full av innehåll? Hur ska innehållet sticka ut och nå fram på bästa sätt? Är det text, bild eller video som passar din målgrupp bäst? Vilket värde kan skapas kring produkten eller tjänsten? Hur ska aktiviteten i sociala medier mätas? Hur kan du koppla aktiviteten till konvertering och göra följarna till kunder? Det här är frågor som bör besvaras i en strategi för sociala medier.

Sociala medier – referenser

4

SOCIALA MEDIER - UNIVERSEUM

Universeum är Sveriges nationella vetenskapscenter och en kraftfull arena för utbildning och folkbildning inom naturvetenskap, teknik och hållbar utveckling. Detta vill de självklart få fram med hjälp av till exempel Sociala Medier.  Vi har tagit fram en tydlig strategi till Universeum och arbetar kontinuerligt med kampanjer.

 

5

SOCIALA MEDIER - VÄXJÖ FÄRG & TAPET

Vårt uppdrag omfattar flera roller där vi planerar, koordinerar, genomför och följer upp en mängd olika insatser, i flertalet olika kanaler. Till Sociala Medier har bland annat gjort animerat och rörligt material för att exempelvis lyfta varumärket och kampanjer i butiken.

4

SOCIALA MEDIER - STENS CHARK

Vi har gjort en komplett strategi årsvis för kundens sociala medier. Vi har utformat ca 1 kampanj i månaden då målet varit att öka medvetenheten kring varumärket. Resultatet har genererat en stor ökning när det kommer till både följare på kundens kanaler samt webbplatsbesökare. Vi har också varit på plats hos kunden och fotograferat och filmat.

5

SOCIALA MEDIER - CARLQVIST BIL

Vi har jobbat med kundens sociala medier kontinuerligt under förgående år, både med deras organiska inlägg och större kampanjer med målsättningen att öka medvetenheten kring företaget och öka försäljningen genom att driva kunder till bilhandlaren. Vi har också varit på plats hos kunden och fotograferat för att tillhandahålla bildmaterial till kampanjer i sociala medier

4

SOCIALA MEDIER - ATRACCO

Till Atracco i Växjö har bland annat tagit fram flertalet rörligt material till deras Sociala Medier. Exempelvis varumärkesbyggande material, julklappstips, rekrytering och kampanjer. Vi har även varit på plats hos kund och tagit bilder för att underlätta arbetet med detta material. 

5

SOCIALA MEDIER - KÖRSKOLAN.COM

Kunden hade en tydlig vision om varumärket och tillsammans  har vi gjort en hemsida och kommit igång med synlighet och annonsering i Sociala Medier. Två helt olika plattformar men med en enhetlig kommunikation stärker vi varumärket och skapar igenkänning.

EXPERIMENTERA OCH REVIDERA FÖR ATT NÅ FRAMGÅNG

En tjusning med sociala medier är att de är just sociala. De bygger på att du skapar innehåll som bjuder in till interaktion så att mottagarna vill vara sociala och interagera med varumärket – snarare än att vara en envägskommunikation. I en sociala medier-strategi kan det även ingå avsnitt om betalt innehåll. Du bör ha mätbara mål för annonsering på sociala medier för att kunna bedöma utfallet av dina kampanjer. Experimentera och revidera så kommer du att bli framgångsrik. Via marknadsföring i sociala medier når du ut direkt i människors flöden när de spenderar tid i sina digitala kanaler. En strategi gör att din kommunikation blir enhetlig och du vet hur ofta, med vem och med vilken ton du ska kommunicera. Vi på Advisory hjälper dig att ta fram en strategi som ger resultat.

MATILDA TIPSAR

– Produktionsansvarig och Social Media Manager på Advisory

Vi frågar vår kollega Matilda – Kan du tipsa om några hjälpmedel som kan underlätta arbetet i sociala medier?

”Absolut, jag vill tipsa er om några verktyg/appar som är enkla att hantera och helt gratis att använda:

Facebook Creator Studio – för schemaläggning och planering av inlägg/kampanjer.

Appen Mojo – för att skapa inspirerande material till instastories.

Appen Phonto – för att kunna lägga till grafiska element på bilder.

Appen Photoshop Express – för professionell redigering av dina bilder.”

Tycker ni ändå att sociala medier är svårt att handskas med? Kontakta oss direkt så sätter vi upp en plan för hur vi kan hjälpa er på bästa möjliga sätt!