Nya SEO trender 2022

mars 22, 2022

Vilka SEO-trender kommer att vara de mest intressanta 2022? Inför varje år genomför vi en trendundersökning för att ta reda på vilka SEO-trender vi behöver förhålla oss till under det kommande året. Det finns mycket att gräva i när det gäller att lansera SEO-trender för 2022. Här är effektiva strategier och taktiker som kan hjälpa dig att dominera sökresultaten och ha en chans att få fler kunder och öka intäkterna under året.

Vilka är SEO trenderna för 2022?

  1. Sökintentionen
  2. Sidupplevelsen
  3. Mer fokus på mobil SEO
  4. Mer automatisering
  5. Local SEO
  6. Långt och relevant innehåll
  7. Skriv om och publicera igen
  8. Direktsvar i SERP

1. Sökintentionen

Även om detta inte är en ny trend eller ett nytt koncept är det viktigt att fokusera och ständigt hänga med. Sökintention- och beteende ändras hela tiden. I grunden används Google och andra sökmotorer när folk vill få svar på sina frågor, lära sig något eller hitta lösningar på sina behov, utmaningar och problem.

seo och sökintention

Det en besökare letar efter när han söker med ett specifikt sökord eller en specifik fras kallas sökintention eller sökarens avsikt. När vi förstår vad besökare faktiskt letar efter i det ögonblick en sökning sker, kan vi hjälpa dem att leverera innehåll på vår webbplats som ger de svar de letar efter. Det är precis vad Google arbetar för. Förstå sökavsikten och visa sidor som Google tycker är bäst baserat på sökarens avsikt.

Ditt företag kan bara få ett försprång i sökresultaten om du förstår vad folk söker efter och förser dem med innehåll som svarar på det de letar efter. Detta kan innebära att du kommer att få fler kunder och öka intäkterna 2022. Sökmotoroptimering utvecklas ständigt. Från den tekniska sidan till att bli mer och mer medveten om och möta användarnas behov och önskemål.

 

Undersök användarens avsikt

Google visar redan vilka resultat de tycker bäst tjänar användarnas avsikt. Ta reda på mer om dina användare. Vad har de för avsikter med sina sökningar och hur du kan servera dem innehållet som ger det bästa svaret? När en sökare exempelvis letar efter experter eller auktoriteter inom ett visst område, kommer Google kunna känna igen och rangordna dessa ovanför innehåll som saknar trovärdighet.

Googles sätt att rangordna detta är bl.a genom kvalitetsbedömningen Expertise-Authority-Trust. Ett sätt att försöka förstå sökavsikten är att spendera lite tid på sökresultatsidor (SERP). Varför väljer Google att placera dessa länkar på sökresultatsidor baserat på sökningar? På vilket sätt svarar dessa på sökfrågan och vad är syftet med sökningen?

 

2. Core Web Vitals – sidupplevelse

I maj 2020 lanserade Google något som kallas Core Web Vitals för att mäta upplevelsen av själva webbplatsen. Core Web Vitals handlar om tre nya variabler: laddning, interaktivitet och visuell stabilitet. Dessa tre är mer eller mindre relaterade till sidladdningshastighet, interaktiv (klickbar) hastighet och efterlevnad och funktionalitet vid laddning.

Google meddelade nyligen att detta kommer att bli den officiella rankningssignalen i maj 2022. Dessa tre kommer dock inte att vara lika viktiga som ”vanliga” rankningssignaler. Om Google var tvungen att välja mellan två identiska sajter, en som fick bra poäng på Core Web Vitals och en som inte gjorde det, skulle webbplatsen med högst poäng alltid vinna. Det gör att sajter och företag behöver prioritera detta för att inte hamna efter sina konkurrenter.

Vad det rent konkret handlar om är tre beståndsdelarcore web vitals

LCP (largest contenful paint) – Handlar om hur lång tid det tar för sidan att ladda sitt grundläggande innehåll. Kortare tid är att sträva mot.

FIP (first input delay) – Tiden det tar från det att en besökare först interagerar med sidan till det att den ger respons. ex trycker på en knapp.

CLS (cumulative layout shift) – Mäter hur många oväntade förändringar som sker i sidans layout i steget mellan laddar och klar. Alla har vi upplevt när en knapp flyttar sig precis när vi klickat och att vi då istället hamnar på fel ställe.Googles fokus på Core Web Vitals tyder på att de börjar mäta hur irriterande webbplatser är. Om du ger dina användare en fantastisk användarupplevelse kommer Google att ge dig detsamma. Detta gynnar dina konkurrenter (som inte gör någonting) i form av goda resultat i undersökningar och boostar dina sökresultat i sökresultat. Läs mer specifikt om Core Web Vitals i denna artikel.

 

3. Mobil SEO

Google har använt mobil-först indexering sedan 2016. Detta innebär att din webbplats rankas först baserat på dess mobilversion snarare än dess ”datorversion”. Hittills har övergången varit en ganska långsam process, då Google har kontrollerat varje sida för mobilanpassad och i så fall ”godkänt” den.

mobilvänlig sida

Men som standard är de flesta nya webbplatser redan responsiva. Endast de som inte uppdaterats på många år kan drabbats av dessa regler Google tillhandahåller.

 

Design ur mobilperspektiv 2022

Som sådan bör det fortsätta att vara fokus på att se till att din webbplats fungerar bra ur ett mobilperspektiv, eftersom de allra flesta människor gör sökningar från mobila enheter. Därför måste det främsta SEO-fokuset under 2022 vara att förbättra användarupplevelsen av din webbplats på mobila enheter. ”Google ignorerar i princip din datorversion”.

Din mobilsajt (responsiv design) kommer att avgöra din rankning i sökresultaten”. Så om du bara har uppfyllt minimikraven för  ”mobile-first” bör 2022 vara året du behöver flytta ditt fokus till att förbättra din mobila upplevelse. Se till att de är intuitiva för dina användare, lätta att navigera och att du inte döljer värdefullt innehåll och bilder.

 

4. Mer automatisering

Under 2020 kunde vi se början på automatisering av SEO-uppgifter, med strukturerad datagenerering som börjar ta över en del av det manuella SEO-arbetet. En av de viktigaste SEO-trenderna under 2022 är det fortsatta fokuset på att skapa mer skalbara lösningar för optimering med hjälp av automation. Så det är en tydlig trend, och den finns på vår lista över SEO-trender för 2022.

Vi kan förvänta oss en enorm ökning av kvaliteten och kvantiteten på automatiserat och AI-genererat innehåll 2022. Sökmotorer kommer också att få svårare att hålla skräppost och inlägg borta från själva indexet genom en uppsjö av automatiserade tjänster.

 

Människan står kvar för strategi

Som sådan kommer automatisering med en ”mänsklig touch” att vara huvudfokus för SEO 2022. Detta för att säkerställa att innehållet är värdefullt för besökarna trots ökande automatisering. Detta för att undvika påföljder och nedgraderingar för webbplatser som genererar för mycket innehåll som inte är meningsfullt för besökarna. Det är här den mänskliga beröringen av de ”manuella och manuella” kontrollerna kommer in i bilden.

Under de senaste åren har de branschledande verktygen som många SEO:er använder i sitt dagliga arbete i allt större utsträckning släppt automatiserade funktioner för att göra ändringar på webbplatser. Fördelen med automationsfunktioner är att de är skalbara och i allt högre grad kan ta över de dagliga SEO-sysslorna. Detta frigör i sin tur tid för de som arbetar med SEO att fokusera mer strategiskt och arbeta med många andra punkter på listan som inte är relaterade till innehåll.

 

5. Local SEO

För inte så länge sedan rekommenderade Google lokala företag baserat på en sökares geografiska plats. Med åren har Google kommit att lita mer på tillförlitlighet, kvalitet och relevans. Detta innebär att företag nu kan påverka ”lokala rankningar” i större utsträckning. Google My Business får ständigt nya funktioner.

Företag kan nu göra inlägg, svara på frågor, lägga till produkter och tjänster, erbjuda bokningar och chatta med kunder. Dessa funktioner räcker nu när du inte ens behöver besöka din nuvarande webbplats, men Google kan tillgodose dina behov. På grund av coronapandemin har fler funktioner lagts till för att tillgodose corona, såsom tillfälliga stängningar, alternativa öppettider, donationer, försäljning av presentkort och om det är smittsamt i ditt företags lokaler.

Registrera eller ändra dina uppgifter på Google My Business.

 

6. Långt och relevant innehåll

Det bästa innehållet som finns tillgängligt i sökresultaten är högkvalitativt, relevant och djupgående. I allmänhet får längre text fler klick och uppdelningar än kortare text. Det är därför det är viktigt att fokusera på att skriva långa artiklar om du vill hamna högt i sökresultaten.

Vi bör dock inte bara fokusera på längd, utan också på Googles E-A-T.Brian Dean från Backlinko analyserade 1 miljon sökresultat och fann att den genomsnittliga längden på sidan som rankades först i sökresultaten var 1890 ord. I en annan studie av Backlinko och Buzzsumo just nämnde visar resultaten att längre innehåll får fler delningar och bakåtlänkar än kortare innehåll. Som sådan förblir det viktigt att konsekvent publicera långt, relevant innehåll för att rankas högre än dina konkurrenter i sökresultaten.

Vi förväntar oss att denna trend kommer att fortsätta under 2022 och kommer att fortsätta att göra det. Men eftersom fler och fler sajter följer denna trend kommer längden att behöva öka till möjligen upp till 3000 ord. Detta för att gå längre än innehållet i den nya specifikationen på 1890 ord.

 

7. Skriv om och publicera igen

Vi är säker på att göra detta misstag själva. Fokusera all din uppmärksamhet på vad vi gör nu och glöm det gamla innehållet vi redan har. Men det är viktigt att inte glömma det, utan att ta vara på det och förbättra det. Allt handlar om om du kan uppdatera en publicerad artikel eller sida. Uppdatera med nytt innehåll, lägg till ny information, bilder, länkar och posta om med dagens datum.

Anledningen till att du bör göra detta är att Google ständigt förbättrar sina algoritmer för att hitta de mest relevanta och aktuella svaren för specifika sökningar. Genom att uppdatera ditt innehåll med vad som gäller idag och lägga upp det igen gör det tydligt att din information och du som källa är uppdaterad och värdefull för dina besökare.

 

8. Direktsvar i SERP

Google och dess SERP:er förändras ständigt. Snippets och FAQs/FAQs och People Ask har också introducerats sedan 2018. Detta gör att Google kan behålla trafiken på sina egna sidor, ge direkta svar och vara den bästa källan. Allt från miniräknare, väder, fotbollsresultat och allt du kan köpa utan att lämna plattformen. Detta förväntas fortsätta att öka.

Google vill ge besökarna svar på sina frågor snabbt!. Direktsvar i SERP är högt prioriterat, vilket såklart gör det viktigt att ha det i åtanke och ta hänsyn till. Satsa därför på att skapa svar på frågor som har chansen att dyka upp som snippet i sökresultatet. Dessa dyker oftast upp direkt efter annonserna och över det organiska sökresultatet.

 

Sammanfattning SEO trender 2022

För att summera SEO-trender för 2022 behöver vi i allt större utsträckning flytta vårt fokus från oss själva till våra besökare och användare. Vilka är deras behov och sökavsikt? syftet med sökningen?. När vi känner till avsikten kan vi också skapa innehåll som svarar på vad som har verklig betydelse för besökaren. Hjälp besökarna att lösa problemet de kom till webbplatsen för att lösa. Med Core Web Vitals kräver webbplatser över hela världen en hög teknisk nivå. Kolla också in din mobilanpassning av din webbplats. SEO för mobil. Om du behöver hjälp med SEO vänligen kontakta oss.

Om du vill veta mer om SEO kan du läsa på vår SEO sida här

 

Publicerat av

Majdi Tounsi

 

SEO / WEBBSTRATEG

Tidigare inlägg

Låt din design andas

Låt din design andas

Låt din design andas - Vikten av vit yta I dagens visuellt överbelastade värld kan det vara frestande att fylla varje...

läs mer