Hur snabbt laddas er webbsida?
Vi har alla någon gång varit inne och besökt en hemsida och blivit så frustrerade över att den är så långsam att vi helt enkelt lämnar den och besöker en konkurrerande sida istället. Det är inte så konstigt i de fall då laddningstiderna är helt horribla, när det laddar och laddar och laddar utan att det händer något. När det tar så lång tid att man kommer till den grad då man tror att hemsidan är trasig. Då är det inte det minsta konstigt att man försöker med en annan sida istället och hoppas på bättre laddningstider där.
Men. På de sidor som trots allt bara tar några sekunder att ladda då? Hur lång laddningstid står vi ut med innan vi överger sidan vi besöker? Google har svaret och enligt denna artikel hävdar Google att 53% av alla besökare överger webbplatsen om det tar längre än 3 sekunder att ladda innehållet på våra mobila enheter. Över hälften av era besökare från mobila enheter har alltså så kort tålamod att de överger er webbplats om den inte laddas inom 3 sekunder. Det är mer än ett gott skäl till att optimera webbplatsen för era mobila användare, närmare bestämt så är det 53 goda skäl (i procentenheter mätt) att optimera webbplatsen bättre mot era mobila användare.
Hur påverkar långsamma laddningstider era konverteringar?
Inte nog med att över hälften lämnar webbplatsen efter 3 sekunder om de inte fått innehållet serverat inför sina mindre tålmodiga ögon, upp till 20% lägre konverteringsgrad per sekund extra det tar att ladda sidan drabbar den som driver en butik online. Siffrorna ser ännu värre ut om det är kassan i butiken som tar lång tid att ladda.
Det betyder att om er butik säljer för 100.000 sek per dag så skulle ni tjäna ytterligare upp till 20.000 sek per dag om sidorna laddades 1 ynka sekund snabbare. Eller om vi vänder på det. Ni förlorar upp till 20.000 sek per dag om era sidor plötsligt börjar laddas 1 sekund långsammare. Välj den beskrivning som skänker mest tröst.
Hur gör man hemsidan snabbare?
Det kan kännas som lite skrämmande siffror och nästan lite svårt att ta in att vi har så kort tålamod när vi surfar från våra mobiler. Det finns dock ett par vägar att gå härifrån. Det ena är att man surar ihop en aning, skakar på huvudet och återgår till sitt utan att ens försöka göra något åt saken. Det andra är att ni försöker optimera er hemsida för att den skall laddas snabbare, det finns trots allt en hel del besökare man kan försöka behålla och göra affärer med. Driver ni e-butik finns det relativt stora pengar att tjäna på att gasa på maskineriet en aning. Det handlar om sekunder och alla webbplatser kan förändra eller förbättra något som egentligen inte har så stor betydelse för besökaren. Måste verkligen den där gigantiska bilden på Bosse när han dansar runt granen på julbordet visas för våra mobila användare eller klarar de sig utan Bosse för att förstå de tjänster vi erbjuder?
Här får ni några tips på åtgärder ni kan ta till för att snabba upp webbplatsen och minska dess tyngd för era mobila användare.
- Bildkomprimering – Komprimera och anpassa storleken på alla era bilder som finns på webbplatsen. Bilderna brukar stå för mer än 50% av sidornas tyngd och här finns ofta stora vinningar att göra.
- Dölj onödiga element för mobila användare – Kolla igenom ert innehåll, är det verkligen nödvändigt att visa allt på sidan för era mobila användare? Om t.ex en bild egentligen inte fyller någon viktig funktion annat än att vara estetiskt tilltalande för designens skull på desktop-versionen kan ni överväga att inte visa den för era mobila användare. På så vis blir det mindre att ladda varje gång någon besöker er webbplats.
- Se över alla Javascript som körs – Hur många olika Javascript laddas varje gång någon besöker webbplatsen? I t.ex WordPress är det vanligt att man har mängder med plugins för olika ändamål som laddas varje gång någon besöker er hemsida. Dessa kan ta upp många resurser utan att egentligen tillföra något för besökaren. Skala av innehållet och visa bara det som faktiskt är nödvändigt och relevant. Häftiga animationer och ”fluff fluff” är inte alltid vare sig nödvändigt eller relevant för era besökare.
- Aktivera cache – Istället för att hämta samma data från t.ex databasen på nytt varje gång någon besöker er sida kan ni aktivera cache på webbservern, eller ofta direkt i systemet ni använder, som då istället visar en kopia på innehållet som mellanlagrats i ett snabbare minne eller direkt i webbläsaren. Det avlastar belastningen på servern och visas snabbare för besökaren.
Exakt vad man kan göra för att snabba upp hemsidan varierar så klart beroende på vilken sida det gäller. Hur sidan är uppbyggd, vilken plattform man byggt den på, vilka funktioner man använder, hur koden ser ut och en stor mängd andra faktorer spelar in. Det finns dock nästan alltid något man kan göra för att göra er webbplats lite bättre och lite snabbare. Det handlar som sagt om att sekunder spelar stor roll.
Behöver ni hjälp med att göra er hemsida snabbare?
Vi förstår att ni inte alltid har kunskap om dessa saker då ni redan är fullt upptagna med att utveckla er produkt eller era tjänster, ni gör det ni är bäst på. Vi på Advisory hjälper er mer än gärna. Vi är bara ett mail eller telefonsamtal bort och tar oss gärna en titt på er webbplats för att se vad som krävs för att ni inte skall tappa era besökare på grund av långa laddningstider. Läs mer om hemsidor här