Sökmotormarknadsföring
SEM står för Search Engine Marketing och kan på svenska benämnas som sökmotormarknadsföring. SEM ramar in arbetet med betald annonsering på sökmotorer. Det kan utgöras av Google Ads för den som vill synas på Google eller motsvarande för andra sökmotorer som Bing och Yahoo. Idag är Google den absolut mest populära sökmotorn så det är där det är vanligast att placera sina annonser. Det som skiljer SEO och SEM åt är att SEO inriktar sig på det organiska sökresultatet medan SEM handlar om att synas på en annonsplats. En fördel jämfört med SEO är att du kan komma igång med arbetet på en gång.
SEO handlar om att bygga upp en hemsida med bra innehåll och teknik, medan annonseringen går betydligt snabbare så länge du har en budget som du är redo att spendera. Både SEO och SEM är effektiva metoder eftersom de som söker information uppenbarligen är intresserade av just din produkt. I längden brukar en kombination av SEO och SEM vara mest lönsamt.
Referenser!
Våra uppdrag är väldigt varierande och sträcker sig från små enskilda bolag till stora koncerner. Ta en titt på några exempel där vi hjälpt kunder att utveckla sina varumärken eller sin kommunikation.
SEM - NILSSONS MÖBLER
Nilssons Möbler i Lammhult, med ett stort produktutbud och omfattande e-handel, behövde en strategi som balanserar marknadsföring av lönsamma och populära produkter medan flexibiliteten bibehålls. Advisory analyserade deras produktdata och implementerade dynamiska Google Ads-kampanjer som anpassades efter realtidsdata för att maximera avkastningen på annonsinvesteringar och fokusera på de mest lönsamma produkterna.
SEM - MARK & FASTIGHETSSERVICE
Mark & Fastighetsservice behövde fler leads för att växa sin verksamhet inom taktvätt och vände sig till Advisory för att optimera sin annonsering. Vi analyserade deras behov, skapade en skräddarsydd Google Ads-kampanj med geografisk riktning och målgruppssegmentering. Genom anpassade annonsbudskap och konverteringsåtgärder för formulärinskick maximerade vi chansen att nå relevanta leads och öka deras verksamhet.
SEM - JÄMTGÄRSGÅRD
Jämtgärsgård, som säljer lantliga gärsgårdar i hela Sverige, behövde öka antalet leads och förbättra avkastningen på sin annonsering. Advisory optimerade deras digitala marknadsföring genom en omfattande analys, skräddarsydda annonskampanjer och utnyttjande av synergier med sociala medier. Resultatet blev fler leads, förbättrad ROAS och lägre CPA, tack vare kreativa annonser och kontinuerlig optimering.
SEM - BENISAB
Benisab, som säljer utemöbler, ville öka försäljningen och förbättra sin digitala annonsering. Advisory utvecklade en skräddarsydd strategi för att maximera deras annonseringsbudget och förbättra ROAS. Vi genomförde en detaljerad marknadsanalys, segmenterade produkter och kunder, och använde smarta budstrategier och kreativa annonser. Genom kontinuerlig optimering förbättrade vi deras avkastning och kampanjresultat.
KVALITATIVA LANDNINGSSIDOR
Vi hjälper dig att skapa unika annonser som lockar till klick och att följa upp de olika kampanjerna och annonserna över tid så att ditt arbete med SEM blir kostnadseffektivt. I regel anger man ett maxbelopp för respektive kampanj eller sökord för att undvika att kostnaden drar iväg. Kostnaden påverkas av hur hög konkurrensen är på ditt valda sökord eller sökterm. Det är bra att känna till att du bara betalar när någon faktiskt klickar på din annons.
Det finns en risk att annonserna inte genererar intäkter ifall besökarna inte möts upp med ett bra erbjudande efter att de har klickat på annonsen i sökresultatet. Därför är det viktigt att skapa kvalitativa landningssidor kopplade till dina annonser som presenterar relevant innehåll. Hör gärna av dig till oss så berättar vi mer om vi hur vi kan hjälpa dig med SEM.
LINUS TIPSAR
- Medierådgivare på Advisory
Vi frågar vår kollega Linus - Hur ser du på marknadsföringen inför 2024?
Det är speciella tider vi lever i och det lär fortsätta ett tag till. Då tror vi att man måste våga hitta lite nya vägar och infallsvinklar.
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke och satsar man lite i dessa tider kommer man ut starkare på andra sidan av denna pandemi.
Vi håller oss uppdaterade och ser till att möta våra kunders högt ställda krav för att nå de gemensamt uppsatta målen - viktigare nu är någonsin.
Vill ni veta mer om hur våra medierådgivare kan hjälpa er?
Kontakta mig på 072-552 42 92 eller linus@advisoryab.se