On Page/Off Page

 Båda metoderna är viktiga för att din hemsida ska rankas så högt upp som möjligt

i Googles och andra sökmotorers organiska sökresultat.

on page/off page

När man talar om on page/off page talar man om två olika sätt att arbeta med sökmotoroptimering/SEO. Båda metoderna är viktiga för att din hemsida ska rankas så högt upp som möjligt i Googles och andra sökmotorers organiska sökresultat.

Målet är att via optimering av din hemsida generera nya besökare och kunder. När man arbetar med on page fokuserar man på metoder för att stärka positionen för den egenägda hemsidan. Här ingår arbetet med att väva in rätt ord i innehållet och att märka upp innehållet med taggar och att skapa interna länkar som gör det enklare för besökaren att navigera. Bilder kan behöva komprimeras för att förbättra laddningstiden och koden ses över.

De ord som syns direkt i sökresultatet spelar också stor roll, vilka brukar kallas för metatitel och metabeskrivning. Dessa ska både locka till klick och matcha innehållet på din hemsida. Arbetet inleds i regel med en ordentlig analys för att identifiera vilka sökord och söktermer som är relevanta för den aktuella sidan. Utöver att optimera innehållet tittar man i on page-arbetet även på navigeringen och webbstrukturen – alltså hur webbplatsen är uppbyggd. Målet är att det ska vara logiskt och enkelt att hitta information på webbplatsen. Off page handlar istället om att fokusera på hur trafiken ska drivas till hemsidan och hur tillgänglig den är från andra webbplatser. Med många länkar in till din hemsida bedöms den vara relevant och värderas högre av sökmotorer som Google. Kvaliteten på de sidor som länkar till din sida är också av betydelse. Det är bra om de befinner sig inom samma område som du är verksam inom eller om länkarna kommer från myndighets- eller nyhetssidor med gott renommé. En viktig detalj är att ankartexten som används för länken ska vara relevant i din sidas innehåll. I arbetet är det vanligt att utgå från en länkstrategi. Hör av dig så berättar vi gärna mer om arbetet med on page/off page.

Google – referenser

4

GOOGLE - KRONFÖNSTER

En av Sveriges ledande fönstertillverkare är baserad i Växjö och vi är stolta att få ha dem som kund. Genom ett stort digitalt fokus, kreativa kampanjer och kontinuerlig uppföljning kring våra gemensamt satta mål utvecklar vi ständigt vårt samarbete! Tillsammans har vi startat om verksamheten och det är fantastiskt att se den fart man redan fått upp! 

 

5

GOOGLE - VÄXJÖ FÄRG & TAPET

Att få vara byrå till ett så starkt lokalt varumärke som Växjö Färg är fantastiskt kul! Under ett par års tid har vi tillsammans utvecklat företagets visuella profil och grafiska utryck. Något som idag syns i såväl fysisk som digital miljö. Vårt uppdrag omfattar flera roller där vi planerar, koordinerar, genomför och följer upp en mängd olika insatser, i flertalet olika kanaler.

4

GOOGLE - SHARP

Vi har tillsammans med Sharp Kronoberg och Sharp Blekinge arbetat med att öka deras digitala synlighet genom sökmotoroptimering, digitala kampanjer i form av digitala banners och rörligt material till Sociala Medier. 

5

GOOGLE - SKROTFRAG

Till Skrotfrag har vi gjort bland annat en ny grafisk profil, annonser och en ny hemsida, men vi har också gjort en analys av texter, sökord och tagit fram sökmotoroptimerade texter.

SEO expert kalmar

MAJDI TIPSAR

- Tekniker på Advisory

- Har du några tips kring SEO?

"Vanligaste problemen som uppstår är att sidan man köpt en gång i tiden inte håller “måttet” idag för att synas bra bland sökmotorerna.

SEO har många regler och faktorer att följa som man inte tänkte lika mycket på för några år sedan. Att en sida ser “snygg” ut betyder inte att sidan kommer få bra resultat.Dålig struktur, mycket bilder och lite text är något vi ofta ser som behöver utvecklas.

Mottot “Content is king” är fortfarande aktuellt när det kommer till att bygga relevans för sökmotorer.
Att sedan strategist strukturera/framhäva rätt content för rätt undersidor är en del av SEO specialisternas grunder.

När du gör en sökning på google vill du oftast ha svar på frågan? samma sak gäller för att framhäva innehåll på sidan. OM du själv tycker att sidan besvarar alla dina frågor har du kommit en god bit på vägen."