Visuellt igenkännande

En logotyp ingår i ett företags grafiska profil och ska fungera tillsammans med dess färger, typsnitt och grafiska innehåll för att representera företaget och fungera som dess ansikte utåt. Logotyper används av företag men även av föreningar och organisationer, alltså icke-kommersiella aktörer. Logotypen innehåller ofta företagets namn eller en grafisk symbol eller bild, men det kan också vara en kombination av dessa alternativ. 

Syftet med logotypen är att skapa en visuell igenkänning så att målgruppen känner igen logotypen direkt och associerar den till företaget. En logotyp innehåller ofta ett ord eller en text i ett speciellt utvalt typsnitt i kombination med en bild eller en symbol.

Logotyp

Att ta fram en logotyp är en kreativ och strategisk process som kräver noggrant övervägande av flera faktorer. Nedan följer några exempel där vi fått hjälpa våra kunder dels att ta fram en helt ny logotyp och även uppdatera befintlig.

 

2

LOGOTYP – TORD NILSSON

Tord Nilsson vände sig till oss för att uppdatera sin logotyp. Här handlade det inte om att helt överge den tidigare designen, utan snarare att bygga vidare på den och skapa en balans mellan tradition och modernitet. Vi uppdaterade färgerna och valde ett modernt typsnitt som har lång livslängd. Till det skapade vi även en ny logotyp till systerbolaget Lager & Återvinning

2

LOGOTYP – BOLAGSBOLAGET

Bolagsbolaget vände sig till oss och ville ha hjälp med en hely ny logotyp. Processen hos oss började med brainstorming och skissande av idéer. När idéerna har samlats in började vi skapa digitala versioner av de mest lovande skisserna. Under denna fas la vi stor vikt på färgval, typsnitt och former, eftersom dessa element kan påverka hur logotypen uppfattas av målgruppen.

Referenser!

Våra uppdrag är väldigt varierande och sträcker sig från små enskilda bolag till stora koncerner. Ta en titt på några exempel där vi hjälpt kunder att utveckla sina varumärken eller sin kommunikation.

 

2

GRAFISK PROFIL - BATTERI24

Batteri24 behövde en ny grafisk profil från grunden. Vi började med en djupgående analys av målgruppen och marknadspositionen. Färgpaletten valdes för att framhäva energi och miljövänlighet, medan typsnitt och bildspråk harmoniserades för en enhetlig, igenkännbar profil. Resultatet är en stark grafisk profil som gör att Batteri24 sticker ut på marknaden och kommunicerar sitt varumärke effektivt.

2

GRAFISK FORMGIVNING - RUNES BENSIN

Runes Bensin, med huvudkontor i Emmaboda, vände sig till oss för att utveckla deras grafiska profil. Den nya profilen gav en enhetlig grafisk helhet i allt de gör. Allt från annonser, hemsidans utseende till deras tankstationer och tankbilar. Förutom Grafisk formgivning, så har vi även hjälpt Runes Bensin med bland annat hemsida, webshop, SEO, SEM, Sociala medier-utbildningar etc.

2

GRAFISK PROFIL - ELUB

Elub ville skapa en professionell framtoning med hjälp av en helt ny grafisk profil. Företaget ville kommunicera mer effektivt och skapa en känsla av kvalitet och pålitlighet. Advisory tog fram visuella element såsom mönster, symboler, färger och typsnitt som idag används konsekvent och förstärker varumärkets budskap. Detta gör det lättare för kunder och målgrupper att känna igen varumärket, vilket i sin tur kan öka igenkänning.

2

GRAFISK FORMGIVNING - BOLAGSBOLAGET

Vände sig till oss och ville ha hjälp med en röd tråd i sin marknadsföring. Här ansåg vi att det var viktigt att börja med en grafisk profil där kunden sedan lättare kunde ta fram sin webbdesign gällande färger, typsnitt och bildspråk. Profilen blev sedan även grunden för all digital marknadsföring på Sociala Medier och bannerannonsering. Vi hjälpte även Bolagsbolaget med att ta fram en helt ny logotyp.

FÖRETAGETS VISUELLA UTTRYCK

Att skapa en bra och hållbar logotyp är viktigt för företagets visuella uttryck och kommunikation. En logotyp ska gärna säga något om eller symbolisera företagets verksamhet. Den ska vara tydlig, enkel och unik men den ska även väcka nyfikenhet och sticka ut. Det är också bra om logotypen är tidlös, att den stämmer överens med företagets värderingar och att den skiljer sig från konkurrerande företags logotyper. Målet är att målgruppen ska känna igen logotypen direkt och associera den till företaget.

En bra logotyp fungerar i många olika sammanhang: på små visitkort, annonser, broschyrer, banderoller, t-shirts och digitala skärmar, och både i färg och i svartvitt. Här på Advisory har vi tillsammans en gedigen erfarenhet av att hjälpa företag med grafiska profiler och logotyper. Välkommen att kontakta oss för mer information!

MELANY TIPSAR

- Art Director på Advisory

- Har du några tips och råd hur man ska tänka kring sitt varumärke?

”Absolut, det har jag! Ta hand om ert varumärke, det är inte bara ett ord och en logga. Det kommer att löna sig i längden och ni kommer att bli starkare och mer framgångsrika. Här kommer några tips:

Strategi: Hur vill ni uppfattas av andra? Lekfull, klassisk, erfaren, professionell? Hitta vad ni står för och vilka ni är innerst inne.

Mål: Se till att alla i företaget är involverade i varumärket och att alla strävar mot samma håll.

Tydlighet: Håll det enkelt och var tydlig med vad ert företag gör och vad det står för.

Kommunikation: Ni behöver synas och höras många gånger och på olika ställen. Det tar tid att få förtroende och bygga varumärke.

Så mitt bästa råd är - se över er grafiska identitet och samla ihop gänget och ta reda på vilka ni är!”

Kontakta oss!