Därför är det viktigt att synas i Googles AI Mode och AI Overviews
Under det senaste året har Google successivt infört AI‑genererade sammanfattningar – AI Overviews – och ett mer interaktivt, chatbot‑inspirerat gränssnitt – AI Mode. Dessa förändringar har stor betydelse för användarnas upplevelse och beteende i söket, de tar ett nytt grepp om hela söklandskapet som vi känner det.
Så låt oss fördjupa oss lite i den statistik som nu har börjat samlas in – häng med mig ner i min sammanställda data men först, låt oss klargöra skillnaden mellan AI Mode och AI Overviews.
Skillnaden mellan AI Mode & AI Overviews hos Google
För att beskriva det kortfattat så är det egentligen bara detta som du behöver känna till för att förstå skillnaden i stort:
- AI Overviews finns utrullat i Sverige och presenteras högst upp i träfflistan som svar på vissa / utvalda sökfrågor. Segmentet kan ses som en slags AI-genererad sammanfattning och svar på din sökfråga, ofta baserat på flera källor med länkar till dessa.
- AI Mode står på tröskeln att rullas ut i Sverige och är mer likt ChatGPTs agentfunktion i bemärkelsen att du i AI-mode kan chatta och låta boten utföra uppgifter åt dig, t ex boka en biljett till en konsert (se gärna ett exempel på detta i videon nedanför).
AI Overviews blir mer och mer vanligt
- Enligt Advanced Web Ranking visas AI Overviews nu i över 50 % av alla sökningar, en dramatisk ökning jämfört med tidigare nivåer på cirka 25%
- I Sverige uppgår andelen sökningar där AI Overviews syns till cirka 20 % (baserat på data från Sistrix och Accuranker), vilket är en dramatisk ökning under våren 2025 från tidigare nivåer på endast 3–8 %.
Källa: Adrelevance
AI-sammanfattningar stjäl klick – särskilt från traditionella länkar
- BrightEdge-data visar att CTR (click-through rate) har fallit med 30 % jämfört med samma period föregående år, vilket tillskrivs AI Overviews.
- En annan studie rapporterar en 34,5 % minskning i klick när AI Overviews presenteras.
Källa: Digitalcontentnext - I kombination med Featured Snippets kan tappet bli ännu större — exempelvis en nedgång med hela 37 % i klick för webbplatsens med första organiska position vid förekomst av både AI Overviews och featured snippets.
Källa: seolympic.com
AI Mode representerar nästa steg – ett skifte mot “answer engine”
- AI Mode lanserades i mars 2025 i en betafas för Premium‑användare i USA. Det kombinerar avancerad analys med multimodal indata och personligt anpassade svar och beskrivs som en fundamental omvandling av hur Google‑sök fungerar.
Källa: Wikipedia+1 - Google uppger nu själva att över 1,5 miljarder användare använder AI Overviews varje månad.
Därför blir din webbplats synlighet i AI-segment så viktigt
- AI Overviews och AI Mode tar över allt större del av SERP‑ytan och fångar användarnas uppmärksamhet – med resultatet att traditionella klick och trafik sjunker kraftigt.
- För företag och webbplatser blir synlighet i dessa AI‑drivna därför lika viktigt, eller till och med ännu viktigare än i traditionell ranking, för syns du inte, så finns du inte.

Så ökar du chansen att synas i Googles nya AI-segment
Så, nu till tusenkronorsfrågan: Hur gör man för att inte bara ranka i den traditionella organiska träfflistan, utan också länkas, hänvisas till och citeras i AI‑sammanfattningar och AI Mode?
Gör dig själv till en citerbar auktoritet och betrodd källa inom din bransch
- GEO-strategier (Generative Engine Optimization) visar att AI prioriterar auktoritativa, respekterade, högt betygsatta och faktabaserade källor, särskilt i informativa sökningar inte sällan präglade av att användaren ställer en fråga.
Källa: Semrush - Data visar att AI Overviews ofta citerar webbplatser som faktiskt rankar utanför topp 10, ibland ända ner till position 21–30 eller ännu längre, vilket visar på att relevant innehåll kan synas även om det inte rankar högst. Men..mer än 52 % av källorna i AI Overviews rankar fortfarande inom den traditionella träfflistans top 10, vilket betyder att bra ranking fortfarande ökar dina chanser att bli citerad.
Källa: surferseo.com
Implementera strukturerad data där det är möjligt
- LLM-tjänster och Googles AI-segment gynnas av innehåll som är tydligt strukturerat och enkelt för en maskin att tolka – det gör det lättare att förstå och sammanfatta. Jag är därför en stark förespråkare av schema‑markup för produkter, frågor, steg‑för-steg-guider, betyg och olika typer av definitioner.
- Inom ramarna för det som nu har kommit att kallas för AEO (Answer Engine Optimization) och GEO (Generative Engine Optimization) rekommenderar jag därför att du kombinerar traditionell SEO med strategier för strukturerade data och koncisa, faktaspäckade och citerbara textsegment för att öka dina chanser att nå topp-placeringar både i den traditionella träfflistan samtidigt som du ökar dina chanser att fångas upp i nya AI-baserade segment och LLM-tjänster såsom ChatGPT, Gemini och Perplexity.
Arbeta med FAQ, how-to-, tydligt definierat innehåll och långsiktig expertis
- Innehåll av informell karaktär och besvarade frågeställningar (long-tail) utlöser ofta AI Overviews.
- Genom att tydligt erbjuda strukturerade svar på vanliga frågeställningar ökar därför chansen att AI-system väljer att lyfta just ditt innehåll som sin källa.
Mät och optimera med tredjepartsverktyg
- Google Search Console inkluderar nu visningar och klick även för länkar i AI Overviews i sin statistik för din webbplats, även om det inte går att filtrera ut separat än (men det ryktas att det jobbas på ett stöd för en sådan funktion). Positionen anges som “1” om du har tagit plats i exempelvis AI Overviews. Detta är värdefullt att känna till.
- Verktyg som Semrush och Ahrefs har numera tillägg som kan hjälpa dig att identifiera vilka sökfrågor du syns på i AI Overviews och analysera din utveckling inom dessa segment över tid. Ha dock i åtanke att tilläggstjänster även hos etablerade system fortfarande är i ett tidigt utvecklingsstadium hos de flesta tjänster än så länge.
Tillåt mig sammanfatta
Att synas i Google AI Overviews och AI Mode är idag avgörande för din digitala synlighet.
Dessa segment har vuxit snabbt, växer fortfarande för varje vecka som går och fångar en stor del av användarnas uppmärksamhet. Samtidigt som traditionella klick och trafik alltjämt ser ut att sjunka enligt den data som finns tillgänglig idag.
För att lyckas med att synas i LLM & AI-baserade tjänster krävs:
- Att du producerar auktoritärt, citerbart innehåll, gärna i form av informativa, fråge-fokuserade texter.
- Att du använder strukturerad data för att göra ditt innehåll ännu mer tydligt och därmed också mer synligt för AI-baserade tjänster.
- Att du arbetar med FAQ, how-to och tydligt definierat innehåll som svarar direkt på användarens behov.
- Att du vågar äga scenen – Du vet förmodligen redan vad du gör bäst så spreta inte, utan fokusera på att äga söket kring de ämnesområden som går att koppla till just ditt erbjudande.
- Att du mäter rätt – använd rätt verktyg och mät din utveckling på rätt sätt med hjälp av insamlad data både hos externa system och i förlängningen även genom att spåra användarnas beteende på din webbplats – Ett bra beslut är ett datadrivet beslut.

Kristoffer Luthman
Head of SEO