Vilka fördelar finns det med att kombinera SEO och SEM i sin marknadsföringsstrategi?

september 11, 2024

Kanske har du hört talas om att det är gynnsamt att kombinera SEO (sökmotoroptimering) och SEM (sökmotormarknadsföring)? I denna artikel kommer vi gå igenom hur de olika kanalerna kan komplettera varandra för att öka synligheten och attrahera relevanta besökare.

Synlighet i sökresultatet

Googles sökresultat består av flera delar bland annat; betalda annonser, organiska resultat, utvalda utdrag (featured snippets) och fler frågor du kan ställa.

Genom att arbeta med både SEM och SEO har du större potential att synas på flera platser i sökresultatet. Inom SEO har man inte bara möjlighet att synas högt bland de organiska träffarna utan även som utvalda utdrag och under fler frågor du kan ställa.

Featured snippets, utvalt utdrag – Google visar det mest relevanta svaret på sökningen.

Fler frågor att ställa från Googles sökresultat

Fler frågor du kan ställa – Google visar frågor relaterade till sökningen som andra frågat.

Synergieffekter mellan SEO och SEM

Resultaten från SEO och SEM kan komplettera varandra. Genom att kombinera datan från båda kanalerna kan vi förbättra den övergripande strategin.

Dela sökordsdata

Genom att analysera vilka sökord som genererar mest trafik och konverteringar för SEM-kampanjerna kan du få värdefulla insikter om vilka sökord och fraser som är viktiga för den organiska optimeringen.

Ökad CTR (Click-through-rate)

När användare ser ett företag eller varumärke både i det organiska och betalda sökresultatet ökar det förtroendet som i sin tur kan leda till en högre CTR (click-through-rate) för både betalda och organiska länkar.

Testa och utvärdera

SEM-kampanjerna kan testas och ge snabb feedback och insikter om användarnas beteende och preferenser. Insikterna kan användas för att förbättra innehållsstrategin för SEO.

Kontinuerlig synlighet

Genom att dominera i både det organiska och betalda sökresultatet ökar varumärkets närvaro och synlighet – vilket stärker varumärkets trovärdighet och medvetenhet.

“När vi kombinerar SEO och SEM får vi bättre insikter i målgruppens beteende och preferenser och kan skapa en stark strategi för att öka trafik, konverteringar och bidra till verksamhetsmålen.”

Effektivisera investeringen

När SEO och SEM kombineras kan man optimera kostnaderna. En effektiv SEO-strategi gör din betalda annonsering mer kostnadseffektiv då det ökar dina möjligheter att få fler exponeringar, högre ranking och lägre klickkostnader.

Mätbarhet och rapportering

Data från viktiga spårningspunkter är A och O för en lyckad uppföljning och utvärdering. Dessutom ger SEM ofta mer detaljerade analyser som kan användas för att spåra och utvärdera konverteringar. Mätbarheten hjälper till att identifiera vad som fungerar och bidrar till att uppfylla målen.

Hållbar marknadsföring över tid

SEM ger ofta snabba resultat genom betalda annonser medan SEO ger långsiktig hållbarhet. I kombination kan vi dra nytta av omedelbara vinster samtidigt som vi bygger upp en långsiktigt synlighet.

Ökad trovärdighet för ditt varumärke

När användarna ser ditt företag i flera olika kontexter och associerar det med hög kvalitet ökar trovärdigheten.

Om företaget syns både i det betalda och organiska sökresultatet tenderar användarna att uppfatta varumärket som mer etablerat och trovärdigt. De ser företaget i flera sammanhang vilket stärker det totala intrycket och kan ge en bild av att företaget är en ledande aktör inom sin bransch.

Genom att använda data från SEM-kampanjerna och SEO resultaten kan vi bättre förstå intentioner och skapa innehåll som bättre tillgodoser användarnas behov. Det kan bland annat handla om att öka prestandan så att webbplatsens laddningstid minskar och att skapa en lättnavigerad struktur. Relevant och användbart innehåll ger en positiv upplevelse och ökar besökarnas förtroende.

“När vi kombinerar SEO och SEM kan vi skapa ett starkare och mer tillförlitligt varumärke som har hög synlighet i olika typer av sökresultat och ger ett positivt intryck till potentiella kunder.”

Inom både SEO och SEM kan vi integrera användarrecensioner. Genom att synas med positiva omdömen från andra användare stärks trovärdigheten ytterligare.

Optimera kampanjerna med insikter från SEO

SEM-kampanjerna kan förbättras genom insikter från SEO.

Sökordsanalys

Grunden till SEO strategin är en omfattande sökordsanalys där vi identifierar vilka termer och fraser som användarna söker på, hur stor konkurrensen är och vilka möjligheter det finns för mer nischade sökfrågor. Informationen kan ligga till grund för att skapa relevanta och kostnadseffektiva sökord för SEM-kampanjerna.

Annonstexter

Insikter om vilket innehåll och rubriker som fungerar bra i organiska resultat kan bidra till att skapa effektiva och engagerade annonstexter för SEM-kampanjerna.

Landningssidor

Relevant och användarvänligt innehåll leder till mer optimerade landningssidor vilket i sin tur kan förbättra QS (kvalitetspoäng) för de betalda annonserna. Ett högre QS sänker CPC (klickkostnaderna) och ökar annonsens synlighet.

Målgruppsinsikter

Genom att analysera vilka sökord och sidor som genererar högsta engagemang från målgruppen i organisk trafik kan du förbättra SEM-kampanjer genom att rikta annonser mot de målgrupper och intressen som är mest benägna att konvertera.

UX – användarvänlighet

Inom SEO tittar vi på webbplatsen ur ett helhetsperspektiv för att öka användarvänligheten. När webbplatsen laddar fort, det finns en responsiv design som anpassar sig efter skärmens storlek och det finns tydliga konverteringsmål förbättras också upplevelsen för SEM-kampanjerna vilket kan leda till en högre konverteringsfrekvens.

Flexibilitet och anpassning till marknaden

Betalda kampanjer kan snabbt anpassas till marknadsförhållanden och aktuella händelser som ökad konkurrens eller förändrat marknadsläge medan SEO är en långsiktig strategi. Kombinationen ger flexibilitet att snabbt reagera på förändringar.

När vi har en gemensam strategi för SEO och SEM kan vi arbeta mer omfattande och effektivt genom att dra nytta av de respektive kanalernas insikter och resultat. Långsiktigt och hållbart arbete över tid förbättrar företagets synlighet, trovärdighet och resultat.

Vill du veta mer om SEO och SEM?

Liisa Lindström, Head of SEO, Advisory

Liisa Steen

Head of SEO

Tidigare inlägg

Låt din design andas

Låt din design andas

Låt din design andas - Vikten av vit yta I dagens visuellt överbelastade värld kan det vara frestande att fylla varje...

läs mer
Låt din design andas

Låt din design andas

Låt din design andas - Vikten av vit yta I dagens visuellt överbelastade värld kan det vara frestande att fylla varje...

läs mer