Marknadsför med content

För alla som vill nå ut med ett budskap eller erbjudande online är content centralt. Content utgörs av det innehåll som du producerar och publicerar på exempelvis bloggar och i sociala medier. Content marketing har blivit väldigt stort under de senaste åren och många företag konkurrerar om uppmärksamheten online. För den som vill lyckas med sitt contentarbete är det avgörande att fundera över vad just du kan tillföra när det kommer till värdeskapande innehåll. Det gäller att identifiera de områden som inte redan har täckts och avhandlats av alla dina konkurrenter. Det bästa är om du kan hitta unika vinklar eller unika lösningar på dina kunders problem. Genom att bjuda dina kunder på guidande och värdefullt innehåll bygger du ett starkare varumärke, vilket lönar sig i det långa loppet. Se arbetet med content som ett långsiktigt arbete där du bygger upp relationen till dina målgrupper och utbildar dem inom ditt område.

Content marketing kan användas för att beskriva de behov som kunden har – och hur dina produkter eller tjänster kan vara lösningen. Var däremot inte för angelägen om att sälja i ditt content, det kan nämligen slå tillbaka och kännas för påträngande. Du kan även använda en blogg till att hålla läsarna och följarna uppdaterade kring nyheter, lagändringar eller annat som kan vara relevant för dem. Du har chansen att visa att du är uppdaterad och att de är i säkra händer med dig som leverantör. När du producerar content måste du definiera målgruppen så att du vet vilken ton som passar bäst. Bygg förtroende genom att använda rätt terminologi och tilltal i innehållet. Se även till att välja rätt format. Kanske är det bäst att satsa på rörligt innehåll eller en podcast för att nå fram med ditt content? För att skapa content som mottagarna vill ta del av krävs en strategi utifrån analysarbete där du definierar olika målgrupper och ämnen, samt löpande uppföljning av hur innehållet tas emot.

Sociala medier – referenser

4

SOCIALA MEDIER - UNIVERSEUM

Universeum i Göteborg är ett av Nordens största vetenskapscenter, där besökare i alla åldrar kan utforska natur, teknik och rymden genom spännande och interaktiva utställningar. Sedan 2018 har Advisory AB samarbetat med Universeum för att utveckla digitala strategier på Meta, Google, TikTok och LinkedIn. Att jobba enligt den digitala kundresan har varit avgörande för att maximera resultaten.

5

SOCIALA MEDIER - AHLBERG BIL

Ahlberg Bil är en ledande bilåterförsäljare som erbjuder ett brett utbud av nya och begagnade bilar, tillsammans med högkvalitativ service och expertis. För att stärka sin digitala närvaro och nå ut till en bredare publik, har Ahlberg Bil samarbetat med oss, för att utveckla och implementera digitala strategier på Meta och LinkedIn.

4

SOCIALA MEDIER - Jämtgärsgård

Jämtgärsgård är en framstående tillverkare av traditionella gärdsgårdar och staket, med en passion för hantverk och hållbarhet. Målsättningen har varit att driva trafik till hemsidan, öka varumärkeskännedom och generera leads i form av offertförfrågningar. Genom ett strategiskt fokus på dessa områden har Jämtgärsgård sett en markant ökning i sin digitala synlighet. 

5

SOCIALA MEDIER - PS ENERGI

PS Energi vill synas på sociala medier men vill samtidigt lägga sitt krut och engagemang på det dom är bäst på - sin verksamhet. Dom anlitade Advisory för att ta sina sociala kanaler till nästa nivå med ett kontinuerligt flöde och ett varierat och informativt innehåll som skapar mervärde för deras följare.Utöver det organiska så arbetar vi även med betalda kampanjer på Meta, för att hjälpa kunden att sprida varumärkesmedvetenhet samt hitta nya potentiella kunder till PS Energi.

MELANY TIPSAR

- Art Director på Advisory

- Har du några tips och råd hur man ska tänka kring sitt varumärke?

”Absolut, det har jag! Ta hand om ert varumärke, det är inte bara ett ord och en logga. Det kommer att löna sig i längden och ni kommer att bli starkare och mer framgångsrika. Här kommer några tips:

Strategi: Hur vill ni uppfattas av andra? Lekfull, klassisk, erfaren, professionell? Hitta vad ni står för och vilka ni är innerst inne.

Mål: Se till att alla i företaget är involverade i varumärket och att alla strävar mot samma håll.

Tydlighet: Håll det enkelt och var tydlig med vad ert företag gör och vad det står för.

Kommunikation: Ni behöver synas och höras många gånger och på olika ställen. Det tar tid att få förtroende och bygga varumärke.

Så mitt bästa råd är - se över er grafiska identitet och samla ihop gänget och ta reda på vilka ni är!”

Kontakta oss!

ALEX TIPSAR

– Content Creator på Advisory

– Har du några tips på hur du får ut det mesta av att skapa content till sitt företag

-Självklart har jag lite tips! 
Att skapa film i dagens mediabrus är inte alldeles enkelt, många underskattar utmaningen vilket gör att filmen ibland faller platt. Det är därför viktigt att veta i vilket syfte man behöver content – Budskap, stämningar, känslor, upplevelser eller allt på en och samma gång?

För att få ut det mesta av att skapa content som berör till sitt företag så måste man först gå igenom lite frågeställningar: Hur vill ni att andra ser på och uppfattar ert varumärke? Är det kanske ett lite mörkare, mystiskt tema som behövs? eller kanske mer ljust, fräscht och elegant?

Detta är viktigt för att det ska klaffa så bra som möjligt med varumärket men även skapa riktigt grymt och kontinuerligt tema på era SoMe och er hemsida. Vad är de viktigaste delarna att visa upp från er verksamhet?

Vad är det egentligen som är viktigt att konsumenten ser och vad är det som faktiskt är intressant och fungerar som kampanjer? 

Hittar man svaret på dessa frågor så har man en riktigt bra grund för att få fram grymt content! Alla företag är olika så en skräddarsydd lösning är den bästa lösningen.