Content

För alla som vill nå ut med ett budskap eller erbjudande online är content centralt. Content utgörs av det

innehåll som du producerar och publicerar på exempelvis bloggar och i sociala medier.

Content

För alla som vill nå ut med ett budskap eller erbjudande online är content centralt. Content utgörs av det innehåll som du producerar och publicerar på exempelvis bloggar och i sociala medier. Content marketing har blivit väldigt stort under de senaste åren och många företag konkurrerar om uppmärksamheten online. För den som vill lyckas med sitt contentarbete är det avgörande att fundera över vad just du kan tillföra när det kommer till värdeskapande innehåll. Det gäller att identifiera de områden som inte redan har täckts och avhandlats av alla dina konkurrenter. Det bästa är om du kan hitta unika vinklar eller unika lösningar på dina kunders problem. Genom att bjuda dina kunder på guidande och värdefullt innehåll bygger du ett starkare varumärke, vilket lönar sig i det långa loppet. Se arbetet med content som ett långsiktigt arbete där du bygger upp relationen till dina målgrupper och utbildar dem inom ditt område.

Content marketing kan användas för att beskriva de behov som kunden har – och hur dina produkter eller tjänster kan vara lösningen. Var däremot inte för angelägen om att sälja i ditt content, det kan nämligen slå tillbaka och kännas för påträngande. Du kan även använda en blogg till att hålla läsarna och följarna uppdaterade kring nyheter, lagändringar eller annat som kan vara relevant för dem. Du har chansen att visa att du är uppdaterad och att de är i säkra händer med dig som leverantör. När du producerar content måste du definiera målgruppen så att du vet vilken ton som passar bäst. Bygg förtroende genom att använda rätt terminologi och tilltal i innehållet. Se även till att välja rätt format. Kanske är det bäst att satsa på rörligt innehåll eller en podcast för att nå fram med ditt content? För att skapa content som mottagarna vill ta del av krävs en strategi utifrån analysarbete där du definierar olika målgrupper och ämnen, samt löpande uppföljning av hur innehållet tas emot.

Sociala medier – referenser

4

SOCIALA MEDIER - UNIVERSEUM

Universeum är Sveriges nationella vetenskapscenter och en kraftfull arena för utbildning och folkbildning inom naturvetenskap, teknik och hållbar utveckling. Detta vill de självklart få fram med hjälp av till exempel Sociala Medier.  Vi har tagit fram en tydlig strategi till Universeum och arbetar kontinuerligt med kampanjer.

 

5

SOCIALA MEDIER - VÄXJÖ FÄRG & TAPET

Vårt uppdrag omfattar flera roller där vi planerar, koordinerar, genomför och följer upp en mängd olika insatser, i flertalet olika kanaler. Till Sociala Medier har bland annat gjort animerat och rörligt material för att exempelvis lyfta varumärket och kampanjer i butiken.

4

SOCIALA MEDIER - STENS CHARK

Vi har gjort en komplett strategi årsvis för kundens sociala medier. Vi har utformat ca 1 kampanj i månaden då målet varit att öka medvetenheten kring varumärket. Resultatet har genererat en stor ökning när det kommer till både följare på kundens kanaler samt webbplatsbesökare. Vi har också varit på plats hos kunden och fotograferat och filmat.

5

SOCIALA MEDIER - CARLQVIST BIL

Vi har jobbat med kundens sociala medier kontinuerligt under förgående år, både med deras organiska inlägg och större kampanjer med målsättningen att öka medvetenheten kring företaget och öka försäljningen genom att driva kunder till bilhandlaren. Vi har också varit på plats hos kunden och fotograferat för att tillhandahålla bildmaterial till kampanjer i sociala medier

4

SOCIALA MEDIER - ATRACCO

Till Atracco i Växjö har bland annat tagit fram flertalet rörligt material till deras Sociala Medier. Exempelvis varumärkesbyggande material, julklappstips, rekrytering och kampanjer. Vi har även varit på plats hos kund och tagit bilder för att underlätta arbetet med detta material. 

ALEX TIPSAR

– Content Creator på Advisory

– Har du några tips på hur du får ut det mesta av att skapa content till sitt företag

-Självklart har jag lite tips! 
Att skapa film i dagens mediabrus är inte alldeles enkelt, många underskattar utmaningen vilket gör att filmen ibland faller platt. Det är därför viktigt att veta i vilket syfte man behöver content – Budskap, stämningar, känslor, upplevelser eller allt på en och samma gång?

För att få ut det mesta av att skapa content som berör till sitt företag så måste man först gå igenom lite frågeställningar: Hur vill ni att andra ser på och uppfattar ert varumärke? Är det kanske ett lite mörkare, mystiskt tema som behövs? eller kanske mer ljust, fräscht och elegant?

Detta är viktigt för att det ska klaffa så bra som möjligt med varumärket men även skapa riktigt grymt och kontinuerligt tema på era SoMe och er hemsida. Vad är de viktigaste delarna att visa upp från er verksamhet?

Vad är det egentligen som är viktigt att konsumenten ser och vad är det som faktiskt är intressant och fungerar som kampanjer? 

Hittar man svaret på dessa frågor så har man en riktigt bra grund för att få fram grymt content! Alla företag är olika så en skräddarsydd lösning är den bästa lösningen.