Väx och utvecklas – Tillsammans med regionens främsta SEO-team

 

SEO-specialist

Vi söker en engagerad, driven och självgående SEO-specialist som gillar att göra skillnad för sina kunder. Som en del av vår SEO-grupp hos Advisory kommer du att arbeta i en dynamisk miljö där ditt individuella bidrag är avgörande för vår kollektiva framgång. Vi värdesätter initiativförmåga, nytänkande, samarbete och en passion för att utvecklas inom sitt arbetsområde.

Brinner du för SEO & GEO? Vill du öka webbplatsers synlighet och dess organiska närvaro i sökresultat och svar hos olika LLM-tjänster? Då tycker vi att du ska söka till Advisory för att bli en del av vårt SEO-team och tillsammans med oss utveckla regionens ledande erbjudande inom SEO & GEO.

Eget ansvar i en stöttande teammiljö

Som en del av vårt team kommer du i första hand att ansvara för en egen kundstock och självständigt driva dina uppdrag och välja dina strategier. Samtidigt tror vi starkt på kraften i samarbete och laganda. Hos oss arbetar vi tillsammans för att bolla idéer, lösa utmaningar och hjälpa varandra att utvecklas både professionellt och på ett personligt plan. Vi värdesätter kontinuerlig kompetensutveckling och ser till att vi lär av varandra genom gemensamma utbildningar och erfarenhetsutbyten. Här är vi inte bara kollegor – vi är ett team som stöttar varandra i att nå våra mål.

Vi arbetar nära tillsammans, inte bara inom vårt eget team utan också med andra avdelningar för att ge våra kunder en så bra upplevelse som möjligt. Som en del av vårt arbete samarbetar vi regelbundet med projektledare, medierådgivare, SEM-specialister och sociala medie-specialister. Tillsammans säkerställer vi att våra kunder får genomtänkta och effektiva lösningar som täcker alla aspekter av deras behov samtidigt som vi drar nytta av de synergieffekter som finns mellan våra arbetsområden. Denna tvärfunktionella samarbetskultur gör att vi kan leverera hög kvalitet, samtidigt som vi kan utvecklas och lära av varandra.

Om tjänsten

Du kommer att ha huvudansvaret för en egen kundportfölj, där du driver kundprojekt, utvecklar strategier och följer upp resultat. Arbetet innebär nära dialog med kunder och att skapa värde genom hela kundresan, från synlighet till trafik och konverteringar. Du ansvarar också i viss mån för att implementera delar av dina SEO-strategier som del av kundens övergripande marknadsföring, med fokus på både synlighet och användarupplevelse. På förekommen anledning är det därför ingen nackdel om du har vana vid att arbeta i CMS som t ex WordPress.

Genom transparens i leveranser och tydlig dokumentation ser vi till att skapa förtroende och klarhet i alla våra projekt.

Vi lägger stor vikt vid att dokumentera allt arbete på ett tydligt och strukturerat sätt. Detta säkerställer att både kunden och relevanta avdelningar kan följa utvecklingen och att vi levererar med hög kvalitet. Dokumenterade arbetsinsatser blir en viktig del av vårt arbete för att upprätthålla transparens, effektivitet och fortsatt förtroende från våra kunder.

Hos Advisory menar vi att en framgångsrik SEO-specialist behöver inneha en stark problemlösningsförmåga för att identifiera och lösa både tekniska och strategiska utmaningar som kan påverka sökresultaten. Det är också viktigt att vara nyfiken samt att det finns en vilja att ständigt lära sig, eftersom SEO är ett område som ständigt förändras, särskilt nu under 2025.

En god förmåga att prioritera och hantera flera uppgifter samtidigt är avgörande för att du ska trivas med att arbeta hos oss och det ställer krav på att du har en god projektledningsförmåga för att nå målen med dina samarbeten. Slutligen kräver arbetet tålamod och uthållighet, då SEO-resultat åtminstone historiskt har tagit tid att uppnå och en strategisk, målmedveten och långsiktig inställning är därför ingen nackdel anser vi.

Analytisk – Du behöver ha förmågan att analysera data och dra insiktsfulla slutsatser för att optimera användarupplevelsen, konverteringsresan och för att driva trafik och optimera kundens positionering på branschrelaterade söktermer i träfflistor och AI-genererade svar.  

Teknisk förståelse – Vi ser det som starkt meriterande om du har god förståelse för och/eller erfarenhet av att sätta upp och hantera spårning i Google Tag Manager, Looker Studior, GA4 samt system som kopplas till detta som MySQL, BigQuery med mera.

Du behöver även ha vana att hantera traditionella SEO-verktyg för att tolka data, förbättra användarupplevelsen och optimera sökmotorernas indexering.

Strukturerad data – På Advisory tror vi på att schema-data har betydelse för våra kunders möjligheter att nå ut i bruset och att ett globalt språk förenklar indexering i nuvarande såväl som framtida tjänster. Det är därför meriterande och bra om du har kompetens av att arbeta med att generera och implementera den här typen av script. Det är också en förutsättning för att kunna kravställa våra webbutvecklare på bästa sätt.

Kreativ  – Du behöver kunna skapa engagerande och relevant innehåll som inte bara rankar högt utan också tilltalar målgruppen. Inte sällan handlar det om att tänka utanför boxen och våga arbeta med nya idéer som du förankrar hos dina kunder. 

Kommunikationsförmåga  – Du behöver kunna förklara och utbilda kunder och kollegor i komplexa SEO-strategier på ett enkelt sätt. Vi vill därför säkerställa att du har viss pedagogisk kompetens och en känsla för att “lägga dig på rätt nivå” för din publik.

Erfarenhet

Vi söker en erfaren och resultatinriktad SEO-specialist med minst ett par års erfarenhet av att arbeta med sökmotoroptimering. Du har djupgående förståelse för såväl teknisk SEO som innehållsstrategisk SEO och GEO-SEO, därtill är du van vid att självständigt driva projekt och skapa mätbara resultat för kunder. 

För att lyckas i rollen ser vi att du har god kunskap och erfarenhet av att använda verktyg i likhet med:

  • GA4
  • Google Search Console
  • Google Sheets
  • WordPress
  • SE Ranking
  • Ahrefs
  • Semrush
  • Screaming Frog
  • Keywordtool I/O

Vi ser det även som meriterande om du har kunskap i:

  • Google Tag Manager
  • Looker Studio
  • Andra system relaterade till spårning, datainsamling och spårningsmedgivande
  • Större affärssystem som Askås, Shopify & AbiCart

Om du brinner för att förbättra webbplatsers synlighet och prestanda samt vill bidra med din expertis i ett dynamiskt team – då är det dig vi söker!

Övriga villkor för tjänsten

Tjänsten är heltid med placering i Växjö, Kalmar eller Jönköping.
Fast månadslön enligt ÖK.
4000 kr / år i friskvårdsbidrag
2500 kr / mån pensionsinsättning genom fri placering hos Avanza.

Ansökan och kontakt

Vid frågor om rollen vänligen kontakta Kristoffer Luthman, Head of SEO:
073-5271815
kristoffer.luthman@advisoryab.se

För att söka tjänsten, vänligen sänd din ansökan till Kristoffer Dahl, VD:
kristoffer@advisoryab.se
Intervjuer sker löpande och tillträde kan ske omgående eller enligt ÖK.