Webbplatsanalys

När du har en webbplats är webbplatsanalys ett viktigt verktyg för att ta reda på vad som fungerar och inte, och framför allt varför det fungerar. Webbplatsen kan analyseras på olika sätt, bland annat med avseende på sökmotoroptimering, användarvänlighet och funktionalitet. En webbplatsanalys kan också med fördel göras på en hemsida som håller på att utvecklas för att slutresultatet ska bli så bra som möjligt. Man kan genomföra en webbplatsanalys på olika sätt.

Ett vanligt sätt att göra undersökningar kring användarvänligheten och hur webbplatsen fungerar för besökaren är att låta användarna svara på enkäter. Man kan också göra olika typer av marknadsundersökningar med utvalda användare om sidan är under uppbyggnad. Att analysera webbplatsen för sökordsoptimering är också ett vanligt sätt att mäta hur den står sig gentemot konkurrenternas och hur hög synligheten är i sökmotorer. 

Referenser!

Våra uppdrag är väldigt varierande och sträcker sig från små enskilda bolag till stora koncerner. Ta en titt på några exempel där vi hjälpt kunder att utveckla sina varumärken eller sin kommunikation.

 

2

HEMSIDA - KVARTERET GIRAFFEN

Gallerian Kvarteret Giraffen i Kalmar behövde en ny hemsida som speglade deras affärsmål och vision. De önskade en tydlig plattform som enkelt presenterar alla butiker och förmedlar unik information från varje butik på ett smidigt sätt. Resultatet blev en helt ny webbplats med specialanpassade funktioner och en glad, användarvänlig design.

2

HEMSIDA & WEBSHOP - RUNES BENSIN

Familjeföretaget Runes Bensin i Emmaboda, behövde en ny hemsida som matchade deras nya grafiska profil. Webbplatsen skulle göra det enkelt för kunder att hitta information om tankstationer och beställa bulkleveranser via formulär. Senare inkluderade vi även en e-handel för att möjliggöra försäljning av produkter online.

2

HEMSIDA - HERO

Hero, ett bemanningsföretag baserat i Stockholm, behövde en uppdaterad och modern design för sin hemsida. Vårt uppdrag var att skapa en tydlig och användarvänlig webbplats som speglar deras varumärke. Resultatet blev en stilren hemsida som stärker deras digitala närvaro och underlättar deras kommunikation med både kandidater och kunder.

2

HEMSIDA - BUSSPECIALISTEN

Busspecialisten önskade en mer visuellt tilltalande hemsida med möjlighet att dela mer information och hantera annonsering av lediga tjänster. Vi skapade en modern webbplats som underlättar ansökningar och kommunikation med potentiella medarbetare, samtidigt som vi uppdaterade deras logotyp och grafiska profil.

ANALYSERA EN WEBBPLATS

Det kanske allra vanligaste sättet att utföra en webbplatsanalys är att på olika sätt studera och mäta användarnas beteende när de använder webbplatsen. Hur länge befinner de sig på en specifik sida, vad är de vanligaste handlingarna som utförs och vilka hinder stöter användarna på? Detta är ett användbart sätt att analysera en webbplats om det handlar om till exempel e-handel där en köpprocess ska genomföras. Det är också av värde att studera varifrån användarna kommer till sidan – är det genom länkar, sökmotorer eller kanske genom en direkt navigering? 

Detta underlättar förståelsen för målgruppen och i förlängningen för hur man ska kunna förbättra användarnas upplevelse av webbplatsen. Alla typer av användarbeteenden kan ge ledtrådar om vad som fungerar på en webbplats och inte och vilka områden som därmed behöver förbättras. Vi kan hjälpa dig med webbplatsanalyser som förbättrar både upplevelsen för dina användare och som skapar en mer effektiv hemsida för ditt företag.