Advisory blir partner till SAS och kommer nu utveckla & driva SAS kommersiella affär
SAS har aldrig tidigare upplåtit möjligheten för externa företag att synas i deras kanaler, eller skapat aktiveringar på platser som ägs, eller driftas av SAS. David, Senior Partnership Manager på SAS, fick i början av 2024 ett uppdrag som innebar att man ville utforska möjligheten att hitta nya intäkter genom annonsering. SAS beslutade sig därför att skapa den nya möjligheten för externa företag att synas gentemot SAS resenärer. För att sätta erbjudandet på plats, skapa ett (för medieköparna) relevant mediebibliotek av produkter och kunna nå ut till köparna av annonsering behövdes en en stark partner. Som en av flera pitchande byråer, fanns Advisory tillsammans med sin partner Annonsbolaget.
Vi på Advisory är mycket nöjda över att vi tillsammans med Pål på Annonsbolaget nu vunnit SAS förtroende att få företräda denna helt nya produkt och ta den till marknaden. En produkt som av flera bedömare anses vara ett av Sveriges (till omsättningen) största uppdrag!
“Med Advisorys hjälp kommer vi kunna erbjuda en rad innovativa och engagerande reklamlösningar i våra kanaler. Genom såväl digitala, som kreativa ytor, hoppas vi kunna skapa mervärden för våra resenärer i form av innehåll som matchar deras intressen och behov.”
– David Andersson – SAS
När nu vi på Advisory valdes som partner för det nya uppdraget sattes högsta fart direkt. Vi har tillsammans med SAS arbetat fram det nya konceptet och tillhörande produkter som skall erbjudas. Detta innebär möjligheten till annonsering i SAS digitala kanaler, deras flygplan, i deras lounger, samt andra aktiveringar/event. SAS har över 23 000 000 årliga resenärer och stor vikt har lagts vid att hitta rätt typ av utrymmen som också kan skapa mervärden för resenären och dess kommande resa!
SAS är skandinaviens ledande flygbolag och vi vet att det finns ett mycket starkt intresse att synas tillsammans med SAS. Redan första veckan inleddes dialoger med flera globala varumärken!
“ SAS är känt för sin höga kvalitet, och vi är säkra på att många varumärken är mycket intresserade av att synas gentemot SAS resenärer. Samtidigt är resenärerna sannolikt intresserade av att ta del av information, erbjudanden, fria gåvor eller annat som är knutet till sin vardag, eller resa. Vi är därför fast beslutna att tillsammans med vår partner Annonsbolaget, vara den partnern som nu kan skapa affärsnytta och mervärden för både SAS och deras resenärer”
– Mikael Wallenius – Advisory
Alla partnerskap skall vara en del av SAS koncept “Blue line”, vilket inkluderar kommersiella budskap genom omni-kommunikation. Som annonsör skall man kunna synas i flera kanaler och vara närvarande i resenärens hela “resecykel”, från bokning i app/webb, till pushnotiser med lokala erbjudanden när man landat på sin destination. SAS har kanske aldrig setts som en mediekanal, men när Advisory & Annonsbolaget det nya erbjudande, står det klart att SAS är ett mediehus att räkna med! Totalt omfattas det nya erbjudandet av SAS alla digitala ytor innehållande över 400 000 000 kontakttillfällen, samtliga 127 flygplan där resenärer spenderar nästan 400 000 timmar, SAS 10 lounger där över 3 miljoner resenärer är varje år, men också eurobonus-partnerskap, nyhetsbrev, sociala medier och pushnotiser från bolagets app är tilltänkta forum i den nya kommersiella affären.
En del av uppdraget har också varit att förtydliga och påvisa den starka demografi som finns hos SAS.
SAS resenärer består idag av både privat- och affärsresenärer och hela 75% av dessa är i åldern 36-65 år. Vad vi ser att det innebär är möjligheten att nå ut till såväl barnfamiljer, beslutsfattare och kapitalstarka resenärer. Synonymt med dessa är att vi som medieköpare vet att alla tre är målgrupper som av många kunder anses högprioriterade. När vi inledde uppdraget hade SAS hade själva en bild, men redan nu har vi kunnat påvisa fler positiva möjligheter och ser därför fram emot att än mer utveckla samarbetet med SAS i arbetet att skapa upplevelser för deras resenärer.
“David Andersson på SAS uttrycker sin förväntan inför det nya samarbetet” – Vi ser verkligen fram emot att utveckla samarbetet med Advisory vidare. Deras kreativitet och kompetens inom reklam och kommunikation är imponerande. Vi tror starkt på att detta partnerskap kommer öppna möjligheten att nå våra resenärer samtidigt som vi kan erbjuda fler starka mervärden – David Andersson
“Mikael Wallenius på Advisory betonar de oändliga möjligheterna till innovativa lösningarna“ – Redan de första veckorna har vi märkt ett starkt intresse och vi kommer nu tillsammans med Pål Vireberg på Annonsbolaget påbörja arbetet med att presentera SAS som det nya mediehus de faktiskt är” – säger Mikael Wallenius på Advisory
Advisory och dess anställda har arbetat med medieköp i över 20 år så vi visste att intresset skulle vara stort, om vi bara får till möjligheten att erbjuda rätt och relevanta produkter, vilket vi nu har på plats! Därför är det såklart väldigt kul att vi redan under den första veckan mötts av ett stort intresse från flera mycket starka, och välkända varumärken. Advisory är därför nu i aktiva förhandlingar om hur dessa varumärken kan bli några av SAS första kommersiella partners som alltså får möjligheten att möta SAS resenärer. Advisory och Annonsbolaget är nu i ett flertal aktiva dialoger kring vem som blir först i världen, med att synas tillsammans med SAS nu framtagna medieprodukter!
Är du som slutkund själv intresserad av att veta mer, eller är du en medieköpare från annan byrå?
Oberoende vilket är du varmt välkommen att kontakta Mikael på uppgifterna nedan för att få veta mer!
Alla vänner på Advisory tackar SAS för det visade förtroendet och ser fram emot att få utveckla detta uppdrag tillsammans med er de kommande åren!