Kommunikation som syns
Med en lyckad grafisk formgivning som skapar igenkänning kan du nå ut till både befintliga och nya kunder. Det gäller bara att veta var och hur företaget ska synas. På Advisory kan vi hjälpa dig både med annonsmaterial till trycksaker och med digital annonsering.
Vill du marknadsföra din verksamhet digitalt eller få din webbplats att ranka högt hos sökmotorerna, till exempel Google, är det just digital marknadsföring som du ska fokusera på. Metoderna är många.
Advisory kan hjälpa till med exempelvis SEO-optimering, Google Adwords och banners. SEO, eller Search Engine Optimization, är aktiviteter som ger en bättre rankning på Google genom att skapa innehåll för att optimera webbplatsen. Med Google Adwords betalar du annonser för att synas på Google och banners är klickbara annonser på webbsidor, appar, bloggar och sociala medier.
Digitala Annonser
Genom digital annonsering kan varumärket uppmuntra användare att besöka varumärkets webbplats. Vi har hjälpt flertal av våra kunder att ta fram grafiskt innehåll till de olika digitala plattformarna
HTML BANNER – ELUB
Elub ville med hjälp av Advisory effektivisera sin marknadsföring genom bannerannonsering. Advisory har tagit fram rörligt material såsom HTML banner och gif till Elubs annonseringar. Med banner-annonser, eller display-annonser som det också heter, kan Elub idag nå personer i sin målgrupp, oavsett om de befinner sig på aftonbladet, expressen, blocket eller någon annan välkänd sajt.
RÖRLIGT – AHLBERG BIL
För att stärka sin digitala närvaro och nå ut till en bredare publik, har Ahlberg Bil samarbetat med oss för att grafiskt ta fram digitala annonser på Meta och LinkedIn. Möjligheten att skapa flera typer av annonser är många såsom, visuella, kreativa, grafiska annonser med multimediaelement: video, foto, text etc. Oavsett vilken bransch du verkar inom så kan digital annonsering hjälpa dig att sprida ditt varumärke och få fler leads.
Referenser!
Våra uppdrag är väldigt varierande och sträcker sig från små enskilda bolag till stora koncerner. Ta en titt på några exempel där vi hjälpt kunder att utveckla sina varumärken eller sin kommunikation.
GRAFISK PROFIL - BATTERI24
Batteri24 behövde en ny grafisk profil från grunden. Vi började med en djupgående analys av målgruppen och marknadspositionen. Färgpaletten valdes för att framhäva energi och miljövänlighet, medan typsnitt och bildspråk harmoniserades för en enhetlig, igenkännbar profil. Resultatet är en stark grafisk profil som gör att Batteri24 sticker ut på marknaden och kommunicerar sitt varumärke effektivt.
GRAFISK FORMGIVNING - RUNES BENSIN
Runes Bensin, med huvudkontor i Emmaboda, vände sig till oss för att utveckla deras grafiska profil. Den nya profilen gav en enhetlig grafisk helhet i allt de gör. Allt från annonser, hemsidans utseende till deras tankstationer och tankbilar. Förutom Grafisk formgivning, så har vi även hjälpt Runes Bensin med bland annat hemsida, webshop, SEO, SEM, Sociala medier-utbildningar etc.
GRAFISK PROFIL - ELUB
Elub ville skapa en professionell framtoning med hjälp av en helt ny grafisk profil. Företaget ville kommunicera mer effektivt och skapa en känsla av kvalitet och pålitlighet. Advisory tog fram visuella element såsom mönster, symboler, färger och typsnitt som idag används konsekvent och förstärker varumärkets budskap. Detta gör det lättare för kunder och målgrupper att känna igen varumärket, vilket i sin tur kan öka igenkänning.
GRAFISK FORMGIVNING - BOLAGSBOLAGET
Vände sig till oss och ville ha hjälp med en röd tråd i sin marknadsföring. Här ansåg vi att det var viktigt att börja med en grafisk profil där kunden sedan lättare kunde ta fram sin webbdesign gällande färger, typsnitt och bildspråk. Profilen blev sedan även grunden för all digital marknadsföring på Sociala Medier och bannerannonsering. Vi hjälpte även Bolagsbolaget med att ta fram en helt ny logotyp.
BYGG UPP EN STRATEGI
I en grafisk profil ingår ofta en logotyp, färger, typsnitt och eventuellt mönster, symboler eller andra grafiska element. Det första steget vid framtagandet av en grafisk profil är att fundera över vad man vill kommunicera, varför och till vem. Olika uttryck skapar nämligen olika associationer hos mottagaren och påverkar hur potentiella kunder uppfattar företaget.
Ett hjärta kan till exempel betyda kärlek, hälsa och omsorg och på samma sätt associeras färger, stilar, ord och former med olika saker.
Det är viktigt att följa upp och utvärdera annonserna eller kampanjerna för att kunna justera dem under tiden och generera en ökad konvertering, alltså att få ett så bra resultat som möjligt. Hos Advisory finns stor kompetens för att hjälpa dig och ditt företag med digital annonsering/banners. Vi arbetar med ditt koncept, formgivning och optimering så att du får en lyckad kampanj och når ut till din önskade målgrupp. Kontakta oss om du vill veta mer!
MELANY TIPSAR
- Art Director på Advisory
- Har du några tips och råd hur man ska tänka kring sitt varumärke?
”Absolut, det har jag! Ta hand om ert varumärke, det är inte bara ett ord och en logga. Det kommer att löna sig i längden och ni kommer att bli starkare och mer framgångsrika. Här kommer några tips:
Strategi: Hur vill ni uppfattas av andra? Lekfull, klassisk, erfaren, professionell? Hitta vad ni står för och vilka ni är innerst inne.
Mål: Se till att alla i företaget är involverade i varumärket och att alla strävar mot samma håll.
Tydlighet: Håll det enkelt och var tydlig med vad ert företag gör och vad det står för.
Kommunikation: Ni behöver synas och höras många gånger och på olika ställen. Det tar tid att få förtroende och bygga varumärke.
Så mitt bästa råd är - se över er grafiska identitet och samla ihop gänget och ta reda på vilka ni är!”